اسناد لورفتهٔ پنتاگون «احتمالاً اولین بار» در یک پلتفرم بازی‌های ویدئویی منتشر شد

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه نوشت که اسناد لورفتهٔ پنتاگون درباره جنگ اوکراین احتمالاً اولین بار در میانه ژانویه سال جاری در یکی از سِروِرهای «دیسکورد»، پلتفرم پیام‌رسان محبوب کاربران بازی‌های ویدئویی، منتشر شده است.

این گزارش روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، با استناد به نظر تحلیل‌گران اطلاعاتی منابعِ باز نوشت که درز اطلاعات محرمانه پنتاگون در یک پلتفرم پیام‌رسان بازی‌های ویدئویی قدری عجیب به نظر می‌رسد، اما این اولین بار نیست که اختلاف میان گِیمرها باعث نشت اطلاعات محرمانه و ایجاد دردسر برای نهادهای امنیتی و خود پلتفرم‌ها می‌شود.

وجود چنین اطلاعاتی در پلتفرم «دیسکورد» زمانی فاش شد که اطلاعات دستکاری شده اسناد که به شکلی اغراق‌آمیز سعی در نشان دادن تلفات بالای نیروهای اوکراینی و پایین بودن کشته‌های نظامی روسیه در جنگ باخموت داشت، در شبکه‌های اجتماعی و خصوصا میان کاربران روسی به طور گسترده منتشر شد.

بیشتر در این باره: «درز اسناد محرمانه» پنتاگون؛ ادعای تامین سلاح مصر و اسرائیل برای دوطرف جنگ اوکراین

هیچ یک از این اسناد منتشر شده، اصل نبوده و ده سند، یک ماه قبل از این که در وبگاه اشتراک تصویر «فور چَن» منتشر شود، در چهارم مارس سال جاری، بیش از یک ماه پیش، در یکی از سرورهای «دیسکورد» منتشر شده بود.

این گزارش می‌افزاید با این حال به نظر می‌رسد برای اولین بار کاربری با نام Thug Shaker Central در «دیسکورد» اصل اسناد محرمانه را در نیمه ژانویه منتشر کرده است.

اریک تولر، تحلیل‌گر اطلاعات اینترنتی، می‌گوید جریان درز اطلاعات در مباحثه میان دو کاربر این پلتفرم درباره جنگ اوکراین اتفاق افتاده و یکی از آنها ده سند را که یکی فوق محرمانه بوده در پیام‌رسان خود پیوست کرده تا به کاربران دیگر نشان دهد. این کاربر نیز مدعی شده است که اسناد را از یک سرور دیگر «دیسکورد» به دست آورده است.

اسناد یاد شده که شامل بیش از ۵۰ مورد مدرک اطلاعاتی با عناوین «محرمانه» و «بسیار محرمانه» هستند، در ابتدای ماه مارس در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بودند. عمده این مدارک در مورد جنگ اوکراین و روسیه و نقش متحدان آمریکا در این جنگ است.

نیویورک‌تایمز روز ۱۸ فروردین در این زمینه نوشت که این اسناد با درجه «حساسیت بالا»، از یک ماه پیش در فضای مجازی مانند توییتر و تلگرام منتشر شده است و می‌تواند به نهادهای اطلاعاتی آمریکا آسیب جدی بزند.