سند درزیافتهٔ پنتاگون: نگرانی آمریکا از ناتوانی اوکراین برای ضدحملات بهاری

سربازان اوکراینی در جبهه باخموت

یک سند فوق محرمانه اطلاعاتی آمریکا که اخیراً در میان ده‌ها سند دیگر به بیرون درز کرده، نشان از نگرانی ایالات متحده آمریکا از احتمال ناتوانی اوکراین در تجمیع گسترده نیروها و تسلیحات برای عملیات برنامه‌ریزی شده ضدحملات علیه نیروهای روسی در بهار امسال دارد.

در این سند پنتاگون هشدار داده شده است که شمار نظامیان و تسلیحات اوکراینی برای بازپس‌گیری اراضی اشغال شده‌اش احتمالاً بسیار کمتر از آن چیزی است که برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس این سند که روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست منتشر کرده، برآوردهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که اوکراین با کمبودهای زیادی مواجه است و احتمالا در ضدحملات در فصل بهار تنها موفقیت‌های اندکی خواهد داشت.

این سند اوایل فوریه تنظیم شده و معلوم نیست کشورهای غربی بعد از آن تا چه میزان به تقویت توانایی‌های اوکراین کمک کرده باشند.

بیشتر در این باره: «درز اسناد محرمانه» پنتاگون؛ ادعای تامین سلاح مصر و اسرائیل برای دوطرف جنگ اوکراین

سند دیگری که ۲۳ فوریه، یک ماه ونیم پیش، تنظیم شده و روزنامه گاردین به نسخه درزکردهٔ آن دست یافته، مروری بر ایجاد ۱۲ تیپ مجهز به ۲۵۳ تانک و ۱۵۰۰ خودرو زرهی کرده که قرار بوده سه تیپ توسط خود اوکراین و بقیه با کمک کشورهای غربی سازماندهی شود.

بر اساس این سند، ایجاد ۱۲ تیپ تا این تاریخ، بسیار عقب‌تر از برنامه بوده و پنج تیپ حتی آموزش‌های نظامی خود را نیز تکمیل نکرده بودند و نیمی از تیپ‌ها نیز کسری تجهیزات داشتند.

آمریکا تاکنون صحت این اسناد را تایید نکرده و در یک مورد گفته است اطلاعات سند، دستکاری شده است.

اوکراین نیز درباره اسناد منتشر شده هنوز واکنشی نشان نداده است.

طی هفته‌های گذشته نبردهای سنگینی در منطقه باخموت در شرق اوکراین جریان داشته و گفته می‌شود خطر سقوط این شهر و اشغال آن توسط نیروهای روسی وجود دارد.