مقتدی صدر از «تعلیق یک‌ساله» فعالیت‌های جریان صدر خبر داد

مقتدی صدر

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق، اعلام کرد که فعالیت‌های این جریان سیاسی به مدت یک سال به تعلیق درمی‌آید.

آقای صدر روز جمعه گفت که مصلحت می‌داند فعالیت‌های صدر به استثنای برگزاری نماز جمعه، فعالیت سازمان میراث و دفتر پدرش را به مدت دست‌کم یک سال تعلیق کند.

او در حساب توییتری خود نوشت : «این‌که فعال اصلاح‌گرا برای عراق باشم اما نتوانم جریان صدر را اصلاح کنم، گناهی کبیره است. ادامه رهبری جریان صدر در حالی که در آن "اهل قضیه" و "برخی فاسدان" و افراد ناشایست حضور دارند، رویدادی بزرگ است.»

به نظر می‌رسد دلیل تصمیم مقتدی صدر به چیزی باز می‌گردد که آن را «اهل قضیه» نامیده است. «اهل قضیه» طرفداران تندروی مقتدی صدر هستند که در روزهای اخیر او را «مهدی منتظر» که امام غایب شیعیان است نامیدند و اقدام به بسیج افراد برای بیعت با او کردند.

به تازگی ویدیویی از یکی از هوادران تندروی مقتدی صدر منتشر شده که در آن از اعتکاف در مسجد کوفه سخن می‌گوید. هوادران مقتدی صدر در سال‌های اخیر دهه آخر ماه رمضان در مسجد کوفه اعتکاف می‌کنند.

اما نکته اصلی در سخنان این روحانی درباره «امام مهدی» است. او که ماسک به صورت زده و هنوز نامش اعلام نشده گفت: «با صدر بیعت کرده و اعلام خواهیم کرد که او امام مهدی است. ما او را یاری خواهیم کرد». او همچنین خطاب به هواداران صدر گفت: «خجالت نکشید و امام زمان‌تان را تنها نگذارید. برای بیعت با او بشتابید».

صدر سپس در توئیت دیگری از تعلیق فعالیت خود در توئیتر تا اطلاع ثانوی خبر داد.

سال گذشته، مقتدی صدر خواستار انحلال فوری پارلمان شده بود و هوادارانش در منطقه سبز بغداد تحصن و پارلمان عراق را تصرف کردند.

سرانجام در شهریور ماه گذشته، و پس از درگیری مرگبار میان حامیان صدر و گروه‌های تحت حمایت ایران، این روحانی شیعه، در یک نشست خبری، ضمن «پوزش‌خواهی عمیق» از ملت عراق، از هوادارانش خواست ظرف یک ساعت از «محدوده سبز» پایتخت بیرون بروند.

صدر بارها حکومت عراق را به فساد متهم کرده و خواستار اصلاحات در این کشور شده است.

او در مرداد ماه پارسال نیز در واکنش به حادثه مرگبار ریزش یک تپه روی زیارتگاه «القطاره (چشمه) امام علی» در نزدیکی شهر کربلا گفت: «این بار با وقاحت تمام، فساد شامل عبادتگاه‌ها شد.»

سازمان شفافیت بین‌الملل، عراق را در دسته کشور فاسد جهان از نظر فساد اداری و دولتی رده‌بندی کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، از سال ۲۰۰۴ میلادی به این‌سو دست‌کم ۴۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های عمومی این کشور در چرخه فساد و اختلاس «گم شده است».

با این حال، بسیاری از مقام‌های عراقی در سال‌های گذشته متعلق به جریان صدر نیز بوده‌اند.