بیانیه ده‌ها فعال مدنی و سیاسی: عواقب توهین به زنان بر عهده حکومت است

دانشجویان دانشگاه الزهرا

ده‌ها فعال مدنی و سیاسی داخل کشور در بیانیه‌ای که روز شنبه، ۲۶ فروردین، منتشر شد اعلام کردند که «برای آزادی پوشش در کنار بانوان ایرانی» خواهند بود و «عواقب توهین به بانوان نیک‌سرشت ایرانی» را «به عهده رژیم» می‌دانند.

در این بیانیه که به امضای فعالانی مانند محمد نوری‌زاد، فاطمه سپهری، گیتی پورفاضل، کمال جعفری یزدی، پوران ناظمی و زرتشت احمدی راغب رسیده از «باورمندان به حجاب» خواسته شده تا «صف خود را از سرکوبگران جدا کنند تا در ننگ و شرمساری حکومت شریک نشوند».

۹۰ تن از فعالان مدنی و سیاسی با امضای این بیانیه اعلام کرده‌اند که «باید تا رسیدن به آزادی و دموکراسی تا پای جان بکوشیم».

این بیانیه «جنبش زن، زندگی، آزادی» را در تاریخ مبارزات ایرانیان بر ضد استبداد، «ماندگار» و «دفاع مشروع » را حق مردم دانسته و اعلام می‌کند: «پس از کشتار آبان ۹۸ به یقین رسیدیم که باید با آمادگی لازم در دفاع آگاهانه از خود و هم‌میهنانمان در خیابان حضور داشته باشیم.»

بیشتر در این باره: پیام نرگس محمدی: اجازه ندهید حکومت با اعمال حجاب اجباری اقتدار پوشالی‌اش را نمایش دهد

این بیانیه در روز شنبه، ۲۶ فروردین، صادر شده که به گفته احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، قرار است «طرح برخورد با بدحجابی» آغاز شود.

به گفته آقای رادان، قرار است در این طرح، پلیس از «فناوری و تجهیزات پیشرفته و دوربین‌ها» برای شناسایی افراد استفاده کند و مدعی شده بود «دوربین‌هایی که این تخلف را رصد می‌کنند، هیچ خطایی ندارد».

در واکنش به این طرح، بسیاری از فعالان سیاسی و مسئولان جمهوری اسلامی مخالفت خود را با این طرح ابراز داشته‌اند.

اشرف بروجردی از فعالان سیاسی بود که نسبت به این طرح پلیس واکنش نشان داد و گفت: «وظیفه پلیس ایجاد ناامنی نیست که بخواهد بگوید اگر شما فلان خطا را کردید می‌گیرم، می‌برم، می‌زنم، زندانی می‌کنم. وظیفه پلیس فراهم کردن امنیت و آسایش مردم است.»

پیشتر نرگس محمدی هم با مخاطب قرار دادن زنان معتقد به حجاب از آنها خواسته بود که «حداقل برای احترام به باور خودشان به حجاب، علیه حجاب اجباری اقدام موثر، اعتراضی و بازدارنده کنند و در تدارک‌ مرگ مهسای دیگری توسط حکومت، صف خود را از صف سرکوبگران دینی جدا کنند».