عضو اتاق بازرگانی: رقم صادرات فرش ایران «خجالت‌آور است»

رضی حاجی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید ارقام صادرات فرش ایرانی «خجالت‌آور» و در حد «فاجعه» است.

اسفند پارسال رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که صادرات فرش دستباف ایران به کمترین میزان «در ۲۴ سال اخیر» سقوط کرده و یکم اردیبهشت این عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا رقم فعلی آن را «۵۰ میلیون دلار» اعلام کرده است.

آقای حاجی آقامیری گفته است که در دهه شصت خورشیدی میزان صادرات فرش ایران «بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار» بود، اما اکنون این رقم «به ۵۰ میلیون دلار» کاهش یافته است که برای «کشوری که به عنوان پایتخت فرش جهان شناخته می‌شود»، «نزدیک به صفر» است.

بیشتر در این باره: صادرات فرش دستباف ایران به کمترین میزان «در ۲۴ سال اخیر» سقوط کرد

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین گفته است که روند نزولی صادرات فرش ایران از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و اکنون، در غیاب ایران، «رقبا بازار فرش را تصاحب کردند».

او از کشورهایی مثل هند، پاکستان و ترکیه به‌عنوان کشورهایی که اکنون حضور جدی در بازار فرش جهان دارند، نام برد و گفت: «اخیراً افغانستان هم به جمع این کشورها اضافه شده است.»

در بهمن‌ماه گذشته نیز، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار از کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.

افت شدید صادرات فرش و خشبکار به‌ویژه پسته ایران که محصولات شناخته‌شده صادرات غیرنفتی کشور به شمار می‌روند، در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی وعده داده بود، با وجود تحریم‌های بین‌المللی، صادرات ایران را افزایش می‌دهد.

بیشتر در این باره: خشکبار از سبد خانوارها «حذف شد»؛ کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار