جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای اطلاعات در مورد یک مجرم سایبری روس

آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت برای دریافت اطلاعاتی که منجر به بازداشت یا محکومیت یک مجرم سایبری اهل روسیه شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

وزارت خارجه آمریکا در راستای برنامه «پاداش برای جرایم سازمان‌یافته فراملی»، (TOCRP) اعلام کرد که برای اطلاعاتی که بتواند باعث دستگیری یا محکومیت دنیس گنادیویچ کولکوف به اتهام «جرایم سازمان‌یافته فراملی» شود، تا سقف ۱۰ میلیون دلار پاداش پرداخت خواهد کرد.

آقای کولکوف یکی از مهره‌های اصلی پلتفرم غیرقانونی ترای‌تو‌چک، (Tay2Check) است. آمریکا همچنین برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی سایر رهبران این گروه شود، جایزه دیگری به مبلغ یک میلیون دلار در نظر گرفته است.

برنامه «پاداش برای جرایم سازمان‌یافته فراملی»، (TOCRP) از سال ۲۰۱۳ با هدف حفاظت از جان شهروندان آمریکایی و امنیت ملی آمریکا از طریق جلوگیری از قاچاق غیرقانونی و از بین‌بردن جنایات فراملی آغاز شده است.

این برنامه به وزیر خارجه آمریکا این اختیار قانونی را می‌دهد تا برای به دست آوردن اطلاعاتی که منجر به کاهش جرایم فراملی شود جوایزی تا سقف ۲۵ میلیون دلار در نظر بگیرد.

این برنامه جرایمی از قبیل قاچاق مواد مخدر، جرایم سایبری، قاچاق انسان، پولشویی، قاچاق حیات وحش و قاچاق اسلحه و سایر کالاهای غیرقانونی را پوشش می‌دهد.

ترای‌تو‌چک، (Tay2Check) یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های خدمات بررسی کارت‌های اعتباری در دنیای زیرزمینی جرایم سایبری است. این پلتفرم به کاربران خود این امکان را می‌دهد که به سرعت اعتبار یک تا چندهزار کارت اعتباری سرقت شده را به صورت تکی یا عمده تعیین کنند.

کاربران می‌توانند هزاران شماره کارت را در یک زمان آپلود و گزارشی فوری از معتبر بودن شماره‌ها دریافت کنند.

بر أساس اعلام وزارت خارجه آمریکا دنیس گنادیویچ کولکوف اهل روسیه و ۴۳ ساله است و توانسته از طریق فعالیت غیرقانونی پلتفرم یاد شده حداقل ۱۸ میلیون دلار بیت‌کوین به دست آورد. به گفته این وزارتخانه این تنها بخشی از درآمدهای اوست که تاکنون ردیابی شده است.

حکم دستگیری آقای کولکوف روز ۲۹ فروردین بر اساس یک کیفرخواست فدرال در نیویورک صادر شد. در این کیفرخواست او به کلاهبرداری از طریق سیستم‌های اعتباری، نفوذ رایانه‌ای و پولشویی متهم شده است.

از سال ۲۰۱۳ پلتفرم ترای‌تو‌چک، (Tray2Check) هر ساله از طریق کلاهبرداری کارت‌های اعتباری ده‌‌ها میلیون دلار به آمریکا ضرر وارد کرده است.

با استفاده از بیانیه وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ پ، م/ ک.ر