شعار «مرگ بر دیکتاتور» در سالگرد کشته شدن جمشید مختاری در جونقان

جمع گسترده‌ای از شهروندان روز پنج‌شنبه در سالگرد جمشید مختاری، از معترضان کشته شده در جریان تظاهرات سال گذشته شهر جونقان، شرکت کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و دیگر شعارهای ضد حکومتی را در این شهر استان چهارمحال و بختیاری طنین‌انداز کردند.

جمشید مختاری، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، در جریان تظاهرات مردمی شهر جونقان بر اثر شلیک نیروهای حکومتی کشته شد. اعتراضاتی که از نیمه اردیبهشت سال گذشته و در پی اعلام رسمی گران شدن نان و سهمیه‌بندی آن و افزایش چند برابری قیمت مواد غذایی از شهرهای استان خوزستان آغاز شد و دیگر استان‌ها گسترش یافت.

ویدیوهای منتشر شده حاکی از آن است که روز پنج‌شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه در سالگرد کشته شدن جمشید مختاری جمع گسترده‌ای از مردم در شهر جونقان شرکت کرده و اقدام به خواندن شعارهاهای حماسی و سردادن شعارهای اعتراضی کردند.

دختر جمشید مختاری در جریان این مراسم در محل گلوله خوردن پدرش و در میان تجمع گسترده مردم، اقدام به خواندن شعری در دادخواهی خون پدرش کرد و حاضران به یادبود این معترض کشته شده در حرکتی نمادین اقدام به رها کردن چند کبوتر کردند.

در ادامه مردم حاضر با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «جونقانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و خواندن سرودهای حماسی بختیاری و با در دست داشتن تصاویری از سالگرد جمشید مختاری در سطح این شهر تا مزار این معترض کشته شده تظاهرات کردند.

«مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر مخبر آدم فروش» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» بخش دیگری از شعارهای معترضان در جریان سالگرد جمشید مختاری بود.

در بخشی از این مراسم نیز سرودهایی با مضمون تاکید بر ادامه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی از جمله «ای لشکر بختیاری آماده ‌باش آماده باش، ترک و لر، فارس و عرب آماده باش آماده باش، بهر نبردی بی‌امان آماده باش آماده باش» از بلندگوهای مراسم پخش شد و با حمایت مردم تکرار شد.

اعتراضاتی که جمشید مختاری و شمار دیگری از معترضان در جریان آن به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند، اعتراضاتی بود که در پی موج گرانی و افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شکل گرفت.

در جریان این اعتراضات ابتدا مردم در شهرهای ایذه و دزفول و اندیمشک استان خوزستان به خیابان آمدند و سپس در بروجرد و دورود در لرستان، جونقان و فارسان در چهارمحال و بختیاری، و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد و بسیاری شهرهای دیگر صحنه اعتراضات مردمی و سرکوب خشونت‌بار حکومتی شد.

خشونت‌بار‌ترین سرکوب در جریان اعتراضات اردیبهشت ۱۴۰۱ بنابر گزارش عفو بین‌الملل در استان چهار محال و بختیاری صورت گرفت و دست‌کم سه نفر به نام‌های بهروز اسلامی، جمشید مختاری و سعادت هادی‌پور در فاصله ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت در این استان از جمله در شهر جونقان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.