کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: جهان باید از اعدام سه معترض در ایران خشمگین باشد

باب منندز، رئیس این کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه در توییتی به اعدام سه متهم پرونده موسوم به خانه اصفهان توسط جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داده است.

در این توییت آمده است: «جهان باید از اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی توسط [حکومت ] ایران خشمگین باشد. شاید حکومت ایران خیال می‌کند که وقتی درحال ارعاب مردم برای ساکت کردن آنهاست، جهان نظاره‌گر نیست. همه ما باید از کسانی که در برابر این وحشیگری در کنار مردم ایران می‌ایستند، حمایت کنیم.»

اعدام این سه معترض در بامداد روز جمعه موجی از محکومیت داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است.

وزارت خارجه ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز در همین روز اعدام این سه متهم را که در جریان اعتراضات سراسری ایران بازداشت شده بودند، به «شدیدترین نحو» محکوم کردند.

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر رهبری جمهوری اسلامی ایران را به توقف کشتار، توقف محاکمه‌های نمایشی و پایبندی به حقوق انسانی مردم فراخوانده و در عین حال، تصریح کرده که «شوربختانه» انتظار نمی‌رود سران حکومت ایران رویۀ خود را تغییر دهند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی بازداشت و صدور حکم اعدام برای این سه متهم را در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ محله خانه اصفهان اعلام کرده بود.

این در حالی است که این سه نفر، حتی در اعترافات اجباری که از آنان پخش شد، این اتهام را نپذیرفته‌ بودند.

هيئت حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اعدام این سه معترض اعلام کرد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روند دادگاه و محکوميت آن‌ها به مجازات اعدام براساس «اعتراف‌هایی صورت گرفته که زير شکنجه اخذ شده‌است».

کارشناسان مستقل سازمان ملل در زمينۀ حقوق بشر نيز با انتشار بيانيه‌ای جداگانه ضمن محکوم کردن اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» از حکومت جمهوری اسلامی خواستند موج وحشتناک اعدام زندانيان را متوقف کند.

در بخشی از اين بيانيه گفته می‌شود «اعدام‌­های بامداد جمعه تاکيدی بر نگرانی ما از تداوم بی‌احترامی مطلق حکومت ايران به موازين و قوانين بين­‌المللی است.»