اخطار وزارت خارجه بریتانیا به شهروندان تک‌تابعیتی و دوتابعیتی در مورد سفر به ایران

جیمز کلِوِرلی، وزیر خارجه بریتانیا

وزارت خارجه بریتانیا در اخطاری جدی به شهروندان تک‌تابعیتی و دوتابعیتی این کشور که روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد، منتشر شد خواست که از سفر به ایران خودداری کنند.

در این اخطاریه تاکید شده است که شهروندان بریتانیایی و ایرانی‌بریتانیایی در کشور ایران «در خطر چشمگیر بازداشت، بازجویی یا دستگیری خودسرانه» خواهند بود و صرف داشتن پاسپورت بریتانیایی می‌تواند آنها را به «هدف» مقامات جمهوری اسلامی تبدیل کند.

وزارت خارجه بریتانیا در این بیانیه به شهروندان این کشور هشدار داده است که بازداشت در ایران می‌تواند «به ماه‌ها یا سال‌ها» حبس ختم شود؛ این در حالی است که توانایی این وزارتخانه برای کمک کنسولی به این بازداشتی‌ها «بسیار محدود» است.

در این بیانیه با اشاره به «خصومت» مقامات جمهوری اسلامی نسبت به بریتانیا و شهروندانش به مورد علیرضا اکبری، مقام سابق در ایران، بدون آوردن نام او اشاره شده است.

علیرضا اکبری از مقامات ارشد پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی بود که تابعیت بریتانیایی هم داشت. او در سال ۱۳۹۸ به‌ اتهام «جاسوسی برای بریتانیا» بازداشت و ۲۲ دی‌ماه سال ۱۴۰۱ اعدام شد.

اعدام آقای اکبری نه تنها رابطه بریتانیا و ایران را تیره‌تر کرد، بلکه واکنش تند اتحادیه اروپا و آمریکا را نیز در پی داشت.

دست‌کم دو شهروند دیگر دارای تابعیت بریتانیایی، مراد طاهباز و مهران رئوف، همچنان در زندان جمهوری اسلامی به سر می‌برند و هنوز آزاد نشده‌اند.