یک پلنگ ایرانی دیگر پس از تصادف با خودرو در هرمزگان جان باخت

تصویری که رسانه‌های ایران از پلنگ تلف شده پس از تصادف با خودرو در هرمزگان منتشر کردند

مقام‌های محیط زیستی ایران از تلف شدن یک پلنگ ایرانی دیگر پس از تصادف با خودرو در جاده‌های استان هرمزگان خبر دادند.

میثم قاسمی معاون تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز سه‌شنبه ۹ خرداد گفت این پلنگ که بر اثر این تصادف، مجروح شده بود، قبل از رسیدن به کلینیک دامپزشکی در بندرعباس تلف شد.

همزمان رسانه‌های ایران به نقل از دامپزشک معالج این پلنگ اعلام کردند که پلنگ از ناحیه مهره کمر دچار شکستگی شدید شده بود و اقدامات لازم برای احیای قلبی - ریوی روی این حیوان موثر واقع نشد.

این دامپزشک گفت: «در بررسی عکس‌های رادیولوژی، شکستگی ستون فقرات، خونریزی در ناحیه دهان، قفسه سینه و شکم مشاهده شد.»

معاون محیط زیست هرمزگان ساعتی قبل از آن، اعلام کرده بود که یک قلاده پلنگ ایرانی پس از تصادف با یک خودرو در استان هرمزگان به شدت آسیب دیده و این آسیب احتمالا از ناحیه نخاع است.

آقای میثمی گفت این پلنگ شامگاه دوشنبه هنگام عبور از جاده و رفتن به سمت زیستگاه خود در محدوده پاسگاه منبع آب بندرخمیر با یک خودرو تصادف کرد.

او افزود: «در این تصادف به پلنگ آسیب جدی وارد شده است، به طوری که قادر به حرکت نیست.»

بیشتر در این باره: کشته شدن یک پلنگ دیگر ایرانی در تصادف با اتوموبیل

به گفته او، زیستگاه این نوع پلنگ مناطق مختلف کوهستانی استان است و حادثه «در خارج از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان هرمزگان رخ داده است».

ایران آخرین قلمرو زیست پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود و از سوی «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد.

اما در سال‌های گذشته، بارها گزارش‌هایی از مرگ پلنگ‌ها و یوزپلنگ‌های ایرانی به دلایل مختلف از جمله تصادف در جاده‌های کشور منتشر شده است.

در اسفندماه گذشته، سه روز پس از مرگ «پیروز» توله‌یوز ایرانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از مرگ یک پلنگ زنده‌گیری شده در ارتفاعات آسارای کرج خبر داد.

در سال ۱۳۹۲ و ده روز پس از کشته شدن یک پلنگ ایرانی در استهبان فارس به ‌دلیل «طعمه سمی» هم خبرگزاری‌های ایران از تصادف یک خودرو با یک پلنگ در لرستان و کشته شدن آن خبر دادند.