واکنش سفیر اسرائیل به مذاکرات ایران و آمریکا: دیپلماسی الزاما همیشه بد نیست

جلسه کابینه اسرائیل

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، در واکنش به مذاکرات تهران و واشینگتن گفته است دیپلماسی الزاما همیشه هم بد نیست.

او عصر پنج‌شنبه، ۲۵ خرداد، در نشستی به میزبانی نهاد «اکثریت دموکراتیک برای اسرائیل» گفت تا جایی که به ما مربوط می‌شود، دیپلماسی به خودی خود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران الزاما بد نیست و چنین درکی، به تنش‌زدایی‌ها می‌تواند کمک کند.

آقای هرتزوگ که برادر رئیس‌جمهور اسرائیل نیز هست، در ادامه گفت که برای این که دیپلماسی موفق شود و نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد، باید با بازدارندگی بسیار قوی علیه ایران و یک تهدید نظامی معتبر حمایت شود: «جمهوری اسلامی چیزی را رایگان یا داوطلبانه نمی‌دهند و باید بازدارندگی بسیار قوی در برابر ایران وجود داشته باشد تا در صورت نیاز علیه جمهوری اسلامی اقدام کند.»

بیشتر در این باره: نتانیاهو: اسرائیل با توافق کوچک هسته‌ای ایران و آمریکا کنار می‌آید

پیشتر رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو به مقامات این کشور گفته مذاکراتی میان ایران و آمریکا برای رسیدن به «یک توافقِ کوچک، و نه یک توافق» در جریان است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با استناد به اظهارات مقامات سه کشور، از مذاکرات «بی‌سر و صدای» آمریکا با تهران خبر داد. فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم می‌گوید ایران و آمریکا مذاکرات «مستقیم» دارند.

منابع آگاه به این روزنامه آمریکایی گفته‌اند که هدف دولت آمریکا رسیدن به یک توافق «غیررسمی و قرارداد شفاهی» با ایران است، موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی از آن به «آتش‌بس سیاسی» تعبیر می‌کنند.

با این حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ خرداد بار دیگر گزارش‌ها در خصوص توافق هسته‌ای با ایران را «نادرست» و «گمراه‌کننده» خواند.

منابع: تایمز اسرائیل، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.