چین از آمریکا خواست برای «خنثی کردن» تأثیر منفی سخنان بایدن در مورد شی اقدام کند

سفارت چین در واشینگتن روز پنجشنبه یکم تیر اعلام کرد سفیر این کشور با اعتراض به اظهار­نظر اخیر جو بایدن در مورد همتای چینی خود، از واشینگتن خواسته است با انجام اقدامات «ضروری و سريع» در جهت رفع تأثیر منفی این اظهارات گام بردارد.

در بیانیه اخیر سفارت چین آمده است که سفیر این کشور اعتراض شدید خود به سخنان آقای بایدن را به اطلاع مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا رسانده است.

در این بیانیه آمده است: «حکومت و ملت چین هیچ‌گونه سخنان تحریک‌آمیزی علیه رهبر چین را نمی‌پذیرند و با قاطعیت به آن پاسخ خواهند داد. ما از آمریکا می‌خواهیم با انجام اقدامات عاجل تأثیرات منفی این سخنان را خنثی کند و به تعهدات خود وفادار باشد. در غیر این صورت باید پیامدهای آن را بپذیرد.»

رئیس جمهور آمریکا روز ۳۰ خرداد، يک روز پس از بازگشت آنتونی بلینکن از پکن، در جریان یک گردهمایی ویژه جمع‌آوری کمک مالی در کالیفرنیا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را «دیکتاتور» خواند.

آقای بایدن گفت که شی جین‌پینگ از تنش‌های اخیر پیرامون بالن چینیِ مظنون به جاسوسی که توسط نیروی هوایی آمریکا سرنگون شد، «خجالت‌زده» است و افزود: «این برای دیکتاتورها مایه شرمندگی است. وقتی نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاده است.»

بیشتر در این باره: چین: اظهارات بایدن در تشبیه رئیس‌جمهور چین به دیکتاتور، «پوچ و غیرمسئولانه» است

سفارت چین در واشینگتن تأکید کرده که سخنان آقای بایدن «با تعهدات دولت آمریکا در تضاد است و به اعتماد دو جانبه لطمه می زند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «آقای بایدن قبلاً به روشنی اعلام کرده بود که آمریکا به نظام سیاسی چین احترام می‌گذارد و در پی تغییر آن و یا شروع یک جنگ سرد جدید نیست. ولی سخنان غیرمسئولانه اخیر در مورد نظام سیاسی و رهبر چین در صداقت آمریکا تردید ایجاد می‌کند.»

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مورد دیکتاتور خواندن همتای چینی خود را «بسیار پوچ و غیرمسئولانه» خوانده بود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما در همان روز تأکید کرد واشینگتن امیدوار است که تماس دیپلماتیک با چین به روال عادی و در زمان مناسب ادامه یابد و آقای بایدن نیز معتقد است «دیپلماسی تنها راه پیشرفت است».

این سخنگو در عین حال افزوده «اما معنایش این نیست که ما به صراحت اختلاف‌نظرها را بیان نکنیم».

کارشناسان معتقدند که به­‌رغم سخنان جنجالی رئیس جمهور آمریکا، دو کشور تمایل ندارند که این موضوع روی روند بهبود مناسبات آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. رسانه­‌های رسمی چین روز پنجشنبه این موضوع را پوشش ندادند.