ناپدید شدن دست‌کم ۳۷ پناهجو در پی واژگونی قایق در مسیر تونس و ایتالیا

عکس متعلق به تابستان گذشته

در پی واژگونی یک قایق پناهجویان در مسیر آبی تونس و ایتالیا، دست کم ۳۷ نفر، از جمله یک نوزاد، ناپدید شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز جمعه دوم تیرماه با اعلام این خبر گفت که تنها چهار نفر از سرنشینان قایق یاد شده از این فاجعه رهایی یافته و توسط یک کشتی دیگر به جزیره لامپِدوسا در ایتالیا آورده شدند.

یک سخنگوی این نهاد بین‌المللی اعلام کرد قایق یاد شده با حمل پناهجویانی از کشورهای کامرون، بورکینافاسو و ساحل عاج، بندر صَفاقُس تونس را به امید رسیدن به سواحل ایتالیا ترک کرده بود، اما قایق آنها در میان بادهای تند و امواج غرق شده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، در میان افراد ناپدید شده هفت زن و یک نوزاد وجود دارد و همه کسانی که نجات یافتند مرد هستند.

جزیره لامپدوسا ایتالیا یکی از مقاصد اصلی پناهجویان است و پارسال، از ۱۰۵ هزار پناهجویی که وارد ایتالیا شده، ۴۶ هزار نفر به این جزیره وارد شده بودند.

بیشتر در این باره: دست­‌کم ۳۵۰ تن از سرنشينان کشتی غرق‌شده در آب­‌های یونان، «تبعۀ پاکستان» بودند

گاردین می‌افزاید، بعد از سخت‌گیری‌ها و برخورد شهروندان تونسی با مهاجران آفریقایی منطقه صحرا به خاطر مشکلات اقتصادی، شمار پناهجویان غیرقانونی که خواهان خروج از این کشور به مقصد اروپا هستند، شدت گرفته است.

دولت تونس نیز می‌گوید بعد از غرق شدن سه قایق پناهجویان در سواحل این کشور ۱۵۲ نفر نجات یافته، اما ۱۲ آفریقایی ناپدید شده‌اند.

اخیرا نیز یک کشتی ماهی‌گیری حامل بیش از ۴۰۰ پناهجو از یونان به مقصد اروپا در آب‌های مدیترانه غرق شد که اکثر سرنشینان آن شهروند پاکستان بودند.

تنها ۱۰۴ سرنشین این کشتی که ۲۴ خرداد غرق شد، نجات یافتند و طبق آمارهایی که دولت یونان روز ۲۹ خرداد منتشر کرد اجساد ۸۲ قربانی پيدا شده ‌­است.

با استفاده از گاردین، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.