یک کولبر جوان در بانه به ضرب گلوله نیروهای هنگ مرزی کشته شد

عکس منتشر شده از وریا شریفی

فعالان حقوق بشر از کشته شدن یک کولبر به نام وریا شریفی با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرکزی ایران خبر داده و گفتند که این کولبر جوان غروب شنبه در نزدیکی روستای هه‌نگه‌ژال شهرستان بانه هدف شلیک مستقیم و بدون اخطار قبلی نیروهای حکومتی قرار گرفته و در دم جان باخت.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در همین زمینه گزارش داد که غروب شنبه سوم تیر ماه «نیروهای هنگ‌مرزی در مرز هنگه‌ژال بانه به سوی شماری از کولبران تیراندازی کردند و یک کولبر به نام وریا شریفی با شلیک مستقیم این نیروها» کشته شده است.

این سازمان حقوق بشری افزود که وریا شریفی، کولبر ٢٧ ساله از ناحیه سر هدف شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

بنابر این گزارش، نیروهای هنگ‌مرزی دسته کولبرانی را که وریا شریفی یکی از آنها بود٬ پس از آنکه « وارد مرزهای ایران شده و به روستای هه‌نگه‌ژال شهرستان بانه نزدیک شده‌ بودند بدون هیچ گونه اخطار قبلی به رگبار بسته‌اند.»

همزمان شبکه حقوق بشر کردستان با تایید کشته شدن وریا شریفی، افزود: «عصر شنبه سوم تیر گروهی از کولبران در منطقه مرزی هنگه‌ژال شهرستان بانه در استان کردستان از سوی نیروهای مرزبانی هدف تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه آن یک کولبر ۲۷ ساله به نام وریا شریفی کشته شد.»

در این گزارش نیز تاکید شده که «این کولبر از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی از ناحیه سر هدف تیراندازی» نیروهای حکومتی قرار گرفته و «درجا کشته شده» است.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، پیکر وریا شریفی به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه منتقل شده است و مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تا ساعت‌های پایانی شامگاه شنبه، از تحویل پیکر این کولبر کشته شده به خانواده‌اش، امتناع کرده‌اند.

کمتر از یک ماه پیش نیز یک کولبر به نام هوشیار حسن‌پور در ساعت‌های بامداد دوشنبه پانزدهم خرداد، در مرز «زله» شهر بانه با شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته شد.

بنابر اعلام سازمان حقوق بشری هه‌نگاو طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ خورشیدی، دست‌کم ۳۶ کولبر در اثر شلیک نیروهای حکومتی در مناطق مرزی استان کردستان و کرمانشاه زخمی شده‌ و دست‌کم ۸ کولبر نیز کشته ‌شده‌اند که از میان ۸ کولبر جانباخته در مناطق مرزی غرب ایران طی چهار ماه اول سال جاری ۶ تن در مناطق مرز بانه کشته شده‌اند.