شرق: دزدان دریایی سومالی ۳۶ صیاد ایرانی را به اسارت گرفته‌اند

روزنامه شرق به نقل از منابع محلی در چابهار گزارش داد که طی ماه‌های اخیر دو لنج صیادی ایران در آب‌های آزاد به دست دزدان دریایی سومالی افتاده و اکنون ۳۶ صیاد ایرانی در اسارت آنها هستند.

این روزنامه روز یکشنبه ۴ تیر در گزارشی از جزییات گروگان‌گیری صیادان ایرانی پرده برداشت و به نقل از رییس هیات مدیره تعاونی صیادی چابهار نوشت که دزدان دریایی سومالی برای آزادی هر کدام از صیادان درخواست یک هزار دلار کرده‌اند.

به گفته علیم افشار، این لنج‌ها به همراه چندین لنج صیادی دیگر چهار ماه قبل به سمت آب‌های آزاد حرکت کردند، اما نتوانستند که مانند بقیه لنج‌ها به چابهار برگردند و چندی پس از آن بر اساس فیلم‌ها و فایل‌های صوتی دریافتی مشخص شد که گویا در دام دزدان دریایی سومالی گرفتار شده‌اند.

دی ماه گذشته ۱۴ صیاد ایرانی که به اسارت گروه الشباب سومالی درآمده بودند، پس از گذشت حدود ۷ سال در پی «تعامل» نمایندگی ایران در کنیا با مقامات سومالی و روسای قبایل این کشور آزاد شدند.

بیشتر در این باره: ۱۴ ماهیگیر چابهاری پس از آزادی از اسارت گروه الشباب در سومالی، به ایران بازگشتند

مشخص نیست که وزارت خارجه ایران آیا این‌بار برای آزادی صیادان چابهاری اقدامات دیپلماتیکی کرده و این اقدامات احتمالی چه بوده است. گزارش روزنامه شرق نیز توضیحی دراین‌باره به دست نمی‌دهد.

این گزارش همچنین به نقل از رییس هیات مدیره تعاونی صیادی چابهار می‌گوید که دزدان دریایی برای آزادی هر کدام از لنج‌ها هم درخواست ۲۰ هزار دلار کرده‌اند.

آقای افشار در ادامه سخنان خود دولت سومالی را نیز به همدستی با دزدان دریایی متهم کرده و گفته است که «پیش از این تنها باید به دزدان دریایی باج و خراج می‌دادیم ولی حالا دولت سومالی هم به آنها اضافه شده است».

وی برای اثبات سخنان خود به برخی فیلم‌های دریافتی اشاره کرده که آن را در اختیار روزنامه شرق نیز گذاشته است و گویا در آن صیادان ایرانی در دادگاهی محاکمه می‌شوند. این در حالی است که آقای افشار تاکید کرده لنج‌های ایرانی در آب‌های آزاد بوده‌اند و نه آب‌های سومالی.

وی در نهایت درباره شرایط صیادان اسیر ایرانی گفت: «وضعیت زندان‌های دزدان دریایی بسیار سخت است و نه غذایی به رفیقان ما می‌دهند و نه آب آشامیدنی. وضعیت نظافت در این زندان‌ها بسیار نگران کننده است و خطر بیماری و حتی مرگ بر اثر گرسنگی و تشنگی صیادان ایرانی را تهدید می‌کند. از این رو از مقامات دولتی تقاضا داریم تا با روابطی که دارند دوستانمان را از بند آزاد کنند چون دستمان به جایی بند نیست.»

در سال‌های اخیر، ماهیگیران ایرانی بارها اسیر دزدان دریایی یا گروه‌های شبه‌نظامی شده‌اند،از جمله در آذر ۱۳۹۴، برخی منابع خبری گزارش دادند یک قایق ماهیگیری ایرانی با ۱۵ سرنشین توسط دزدان دریایی اهل سومالی ربوده و پس از تبادل آتش و کشته شدن تعدادی از دزدان آزاد شد.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه شرق و رادیو فردا؛ س.ن