شیرین عبادی برنده جایزه ارنست همینگوی ایتالیا شد

شیرین عبادی، وکیل و فعال ایرانی حقوق بشر، یکی از برندگان جایزه بین‌المللی ارنست همینگوی در ایتالیا در سال ۲۰۲۳ شد.

خانم عبادی که پیشتر جایزه صلح نوبل را به دست آورده، برای نگارش کتاب «تا آزادی» برنده بخش روایتگری جایزه همینگوی شده است.

«تا آزادی» خلاصه‌ای از زندگینامه شیرین عبادی و شرح رویدادهایی است که منجر به تبعید او شده است. این کتاب به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده و نشر باران در سوئد، نسخه فارسی آن را منتشر کرده است.

شیرین عبادی که به ویژه پس از دریافت جایزه نوبل از سوی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار دارد، از حدود چهارده سال پیش تاکنون در تبعید زندگی می‌کند.

در تازه‌ترین مورد از فشارهای حکومت علیه او، محمد مصدق، معاون قوه قضائیه، روز ۲۸ خرداد با انتقاد از «کم‌کاری» کانون وکلا گفت: «خانم شیرین عبادی در محافل خارج همواره می‌گوید وکیل است. آیا نباید کانونی که پروانه داده است آن را لغو کند؟»

این مقام جمهوری اسلامی افزود: «در قانون آمده است شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است که این خانم آن را به صراحت نقض کرده است و باید پروانه‌اش توسط نهاد مربوطه باطل شود.»

خانم عبادی، در واکنش به این سخنان گفت که اعتبارش را از مردم و از تعهدش به حقوق بشر دریافت می‌کند، نه از نهادی که به گفته او «تبدیل به غلام حلقه به گوش نهادهای امنیتی شده» است.

بیشتر در این باره: شیرین عبادی در پارلمان اروپا: هدف معترضان تغییر حکومت است، جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست

به‌دنبال آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، خانم عبادی یکی از فعال‌ترین مخالفان حکومت در خارج از ایران بود که در مجامع مختلف بین‌المللی، از جمله جلسه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» و سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها سخنرانی کرد.

او یکی از هشت چهره سرشناس مخالف حکومت جمهوری اسلامی بود که بهمن‌ماه پارسال در نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» در دانشگاه جورج تاون شهر واشینگتن بر همبستگی و هم‌صدایی همه مخالفان حکومت جمهوری اسلامی برای عبور از آن و پذیرش تکثر نیروها تاکید کردند و سپس منشور «همبستگی و سازماندهی برای ایران» را منتشر کردند.