هشدار درباره لزوم آمادگیِ مقابله با گرمای شدید در پی از راه رسیدن پدیده «اِل نینو»

ویرانه‌های به جامانده پس از گذر توفان ایان در ایالت فلوریدا آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲

سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه، ۱۳ تیر، اعلام کرد که با پدیدار شدن پدیده جوی «اِل نینو» در مناطق استوایی اقیانوس آرام، دمای هوا در بخش گسترده‌­ای از جهان افزایش یافته و بسیاری از رکوردها در این زمینه شکسته خواهد شد.

«ال نینو» که حاصل گرمایش آب­‌های سطحی قسمت­‌های شرقی و مرکزی اقیانوس آرام است عامل وقوع پدیده‌‌های جوی شدید، از طوفان­‌های استوایی تا بارندگی شدید و خشکسالی، است.

آخرین ال نینوی بزرگ در سال ۲۰۱۶ رخ داد که هنوز رکورد گرم‌ترین سالِ تاریخ را دارد. حال ال نینوی جدید در حالی رخ می‌دهد که گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی نیز در حال افزایش است.

سازمان جهانی هواشناسی در ماه مه گذشته اعلام کرد که به دلیل از راه رسیدن «ال نینو» و فعالیت‌­های بشری به احتمال فراوان دست‌کم یکی از پنج سال آینده و در مجموع تمامی این پنج سال گرم­‌ترین سال‌­های ثبت شده خواهد بود.

یکی از مسئولان سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در ژنو گفت: «­تشخیص این‌که گرم‌ترین سال امسال خواهد بود یا سال آینده بسیار دشوار است. ولی تقریباً قطعی است که طی پنج سال آینده یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت شده را خواهیم داشت.»

بیشتر در این باره: هشدار هواشناسی: تابستان در ایران، امسال گرمتر از حد معمول خواهد بود

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته گفت برای شیوع بیماری‌­های ویروسی و عفونی مثل تب دنگی، تب زیکا و چیکونگونیا که همزمان با «ال نینو» گسترش می‌یابند آماده می‌شود.

ماریا نیرا، مسئول بخش محیط زیست و تغییرات اقلیمی در سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری گفت: «با اتکا به تجارب قبلی پیش­‌بینی می‌کنیم که تحت تأثیر گرما شیوع بیماری­‌های ویروسی و عفونی افزایش یابد.»

در دورانی که «ال نینو» فعال است سرعت بادهایی که در مناطق استوایی به سمت غرب می‌وزند کاهش می‌یابد، آب­‌های گرم به سمت شرق حرکت می‌کنند و در نتیجه آب سطحی اقیانوس گرم‌تر می‌شود.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، پدیده جوی «ال نینو» هر دو تا هفت سال یک‌ بار روی می‌دهد و معمولا بین ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد.

یکی از پیامدهای شاخص آن افزایش چشمگیر روان شدن سیل در مناطق جنوبی آمریکای جنوبی، جنوب ایالات متحده، شاخ آفریقا و آسیای مرکزی است.

این پدیده در گذشته به وقوع خشکسالی­‌های شدید در استرالیا، اندونزی، بخش‌­هایی از جنوب آسیا، آمریکای مرکزی و نواحی شمالی آمریکای جنوبی منجر شده است.

منابع: گاردین، رادیوفردا/ ش. ر./ ف. دو.