کمپ‌های آموزش نظامی روسیه در بلاروس «برچیده شده است»

تصاویر ماهواره‌ای که روز جمعه توسط بخش بلاروسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی منتشر شد حاکی از برچیده شدن سه اردوگاه آموزش نظامی سربازان روس در خاک بلاروس است.

بر اساس این تصاویر، چادرهای سه اردوگاه آموزش نظامی سربازان روسی در خاک بلاروس به صورت ناگهانی برچیده شده است.

این گزارش می‌افزاید معلوم نیست برنامه روسیه از برچیدن این اردوگاه‌ها در میانه ضد حمله گسترده نیروهای اوکراینی چیست، اما اخیرا گزارش‌هایی از احتمال ساخت پایگاه جدید توسط بلاروس برای مزدوران نظامی گروه «واگنر» روسیه منتشر شده بود.

در پی اعلام وزارت دفاع روسیه در سپتامبر پارسال برای بسیج ۳۰۰ هزار نیروی نظامی، روسیه بخشی از آنها را به خاطر کمبود امکانات آموزشی در داخل کشور به بلاروس اعزام کرده بود و از اکتبر همان سال، هزارن سرباز روس قبل از اعزام به جنگ اوکراین، در سه منطقه بلاروس آموزش استفاده از تجهیزات سنگین دریافت کردند.

تصاویر ماهواره‌ای شرکت «پلانت لبز» نشان می‌دهد در کمپ «آبوز-‌لیاسنوسکی» در غرب بلاروس و ۱۶۰ کیلومتری مرزهای این کشور با اوکراین با ظرفیت اسکان سه هزار نیروی نظامی، ۱۵۰ چادر وجود داشت، اما از جمعه هفته گذشته عملیات برچیدن اردوگاه آغاز شده و سه‌شنبه هفته جاری تنها ۱۵ چادر در این کمپ باقی مانده است.

در اردوگاه «لپال» بلاروس با ظرفیت اسکان ۱۵۰۰ نیرو و ۷۵ چادر، تنها چند چادر باقی مانده و اردوگاه «رپیشچا» نیز که مخصوص آموزش نیروهای توپخانه بود، کلا برچیده شده است.

این گزارش می‌افزاید در عین حال، یک اردوگاه بزرگ‌تر از هر سه کمپ یاد شده در روستای «تسل» در نزدیکی رپیشچا، به فاصله ۸۰ کیلومتری از مینسک، پایتخت بلاروس، در حال راه‌اندازی است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بلاروس هم‌اکنون در این روستا ۳۰۳ چادر با ظرفیت اسکان ۱۵ هزار نیروی نظامی برپا کرده است.

اطلاعات شرکت «پلانت لبز» نشان می‌دهد کار احداث این اردوگاه بعد از موافقت الکساندر لوکاشنکو رئیس‌ جمهور بلاروس برای انتقال مزدوران نظامی گروه واگنر به این کشور آغاز شده است، اما او روز پنج‌شنبه هفته جاری اعلام کرد نه یوگنی پریگوژین، رئیس شورشی گروه واگنر و نه نظامیان این گروه دیگر در بلاروس نیستند.

مقامات روسیه نیز در رابطه با سرنوشت رهبر و هزاران عضو این گروه توضیح نداده‌اند.

روسیه در آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در فوریه پارسال، ۳۰ هزار نیروی نظامی خود را از خاک بلاروس وارد اوکراین کرد، اما این نیروها در اشغال مناطق شمالی اوکراین شکست خوردند.

مقامات اوکراینی می‌گویند هم‌اکنون سه تا پنج هزار نظامی روسیه در بلاروس مستقر هستند.