رئیس جمهور چین: در مبارزه با بحران آب و هوایی تحت تاثیر دیگران قرار نمی‌گیریم

جان کری (چپ) در کنار وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی

در حالی که جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، این هفته در سفر به پکن خواهان گام‌های سریع‌تر برای مقابله با بحران آب ‌و هوایی شد، رئیس‌ جمهور چین اعلام کرد که این کشور تنها برنامه خود برای کاهش آلاینده‌های کربنی را دنبال خواهد کرد.

شی جین پینگ روز سه‌شنبه، ۲۷ تیر در کنفرانس ملی حفاظت از محیط زیست گفت تعهد چین به دو برابر شدن کاهش آلاینده ‌هایکربنی تا سال ۲۰۲۳ و رسیدن به سطح خنثی در انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۶۰ «تزلزل‌ناپذیر» است.

به گزارش سی‌ان‌ان، اما آقای پینگ افزود مسیر، روش و آهنگ سرعت برای تحقق این اهداف را خود ما تعیین کرده و «هرگز تحت تأثیر دیگران قرار نخواهیم گرفت».

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جان کری در دیدار روز سه‌شنبه، ‌۲۷ تیر با نخست‌وزیر و مقامات ارشد دیگر در پکن نیاز به کاهش کربن در بخش برق، کاهش انتشار گاز متان و مقابله با جنگل‌زدایی را عنوان کرده و از چین خواسته است گام‌های بیشتری برای جلوگیری از اثرات ویرانگر آب‌ و ‌هوایی بردارد.

جان کری یک روز پس از این دیدارها به خبرنگاران در پکن گفت در حال کار با مقامات چین برای یافتن راهکارهای به دور از تأثیرپذیری از ایدئولوژی است.

آقای کری که با شی ژنهوا، همتای چینی خود نیز دیدار کرد، اظهار داشت که آمریکا در صدد تحمیل نظرات خود به دیگران نیست.

او تأکید کرد که در این همکاری‌ها، علم ملاک است و مشکلات آب ‌و هوایی که «تهدید جهانی» است، باید جدای از مسائل دیپلماتیک بررسی شود.

به گفته آقای کری، که در دولت‌های گذشته وزیر خارجه نیز بوده، چالش‌های اقلیمی نیازمند تلاش جمعی اقتصادهای بزرگ جهانی است.

دولت چین سال گذشته در یکی از واکنش‌های خود به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، مذاکره با آمریکا در امور اقلیمی را تعلیق کرد.

آمریکا و چین هر دو بزرگ‌ترین آلاینده‌‌های کربنی، اما همزمان سرمایه‌گذاران عمده در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

با وجود اختلافات گسترده میان واشینگتن و پکن، سفر این هفته جان کری به چین چهارمین دیدار یک مقام ارشد آمریکایی از این کشورِ رقیب اقتصادی در دوره اخیر بود.

منابع: سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.