سفیر اوکراین در بریتانیا در پی «انتقاد از زلنسکی» برکنار شد

وادیم پریستایکو

روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه، ۳۰ تیر، گزارش داد که سفیر اوکراین در بریتانیا پس از سخنانی که ظاهرا در کی‌یف انتقاد از ولودیمیر زلنسکی تعبیر شده، از مقام خود برکنار شده است.

بر اساس این گزارش، وادیم پریستایکو شامگاه ۲۹ تیر در پی یک گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، غیر از مقام سفارت در لندن، از پست نمایندگی اوکراین در سازمان بین‌المللی دریانوردی خلع شد.

آقای پریستایکو که پیشتر وزیر خارجه اوکراین بود، به دلیل مصاحبه با رسانه‌های بریتانیا در باره رویکرد رئیس ‌جمهور اوکراین در قبال اظهارات وزیر دفاع بریتانیا و تأیید تلویحی عدم ناکامی اوکراین در ضد حمله علیه روسیه پست‌های خود را از دست داده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، دو هفته پیش همزمان با نشست سران ناتو گفت که اوکراین می‌توانست در قبال تأمین تسلیحاتی از غرب «بیشتر سپاس‌گذار باشد». او همچنین گفته بود که متحدان اوکراین «آمازون نیستند».

اشاره وزیر دفاع بریتانیا به وب‌سایت آمریکایی خرید «آمازون» در زمانی بیان شد که اوکراین کماکان برای دریافت تجهیزات سنگین نظامی از متحدان غربی خود تلاش می‌کند و معتقد است که بخشی از نیازهای این کشور برآورده نشده است.

ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به وزیر دفاع بریتانیا «به طعنه» گفته بود: هر روز صبح از خواب بیدار شده، با بن والاس تماس گرفته و از او تشکر می‌کنیم.

شبکه اسکای‌نیوز از وادیم پریستایکو پرسیده بود که آیا اظهارات آقای زلنسکی طعنه‌آمیز نیست؟، و او در پاسخ گفته بود که «این گونه گوشه کنایه ‌زدن‌ها مناسب نیست و نباید به روس‌ها نشان دهیم که بین ما کدورتی وجود دارد».

سفیر برکنار شده اوکراین همچنین در تأیید نیاز تسلیحاتی برای ارتش اوکراین گفته بود که کشورش از کسی توقع ندارد که به جای اوکراینی‌ها بجنگد و تنها خواستار تسلیحات بوده است.

به نوشته گاردین، برکناری سفیر اوکراین در لندن همزمان با پایان دوره خدمت بن والاس در مقام وزارت دفاع بریتانیا نشانه تغییرات مهمی در محور همکاری بریتانیا – اوکراین در یک دوره حساس از حملات در جبهه‌های جنگ روسیه در اوکراین است.