بریتانیا جنایات داعش علیه ایزدی‌های عراق را به‌طور رسمی «نسل‌کشی» خواند

وزارت خارجه بریتانیا رسماً اعلام کرد که گروه «تروریستی» دولت اسلامی (داعش) در سال ۲۰۱۴ علیه اقلیت مذهبی ایزدی‌های عراق «اقدامات نسل‌کشی» انجام داده است.

طارق محمود احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمعیت ایزدی ۹ سال پیش به‌شدت از داعش آزار دیدند و عواقب آن تا امروز محسوس است.»

او ضمن درخواست اجرای عدالت برای عاملان این «نسل‌کشی» و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان، افزود: «امروز ما این تأیید تاریخی را داریم که اقدامات نسل‌کشی علیه مردمان ایزدی انجام شده است.»

پس از نسل‌کشی‌های هولوکاست، روآندا، سربرنیتسا و کامبوج، این پنجمین بار است که دولت بریتانیا از حوادثی تاریخی به عنوان «نسل‌کشی» یاد می‌کند.

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا تأکید می‌کند که این موضع‌گیری بر اساس نظر دادگاه‌های صالح است تا نظر دولت‌ها یا نهادهای غیرقضایی.

در ابتدای سال جاری میلادی، دادگاه فدرال آلمان یک عضو پیشین داعش را به دلیل «اقدامات نسل‌کشی» و «جنایات علیه بشریت» محکوم کرده است.

به این ترتیب، دستگاه قضایی آلمان اولین نهادی بود که جنایات علیه جامعه ایزدی را «نسل‌کشی» خواند و این اقدام با استقبال سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد.

بیشتر در این باره: یک عضو داعش در آلمان به جرم جنایت علیه بشریت محکوم شد

گروه داعش از سال ۲۰۱۴ که شهر سنجار، محل زندگی اقلیت ایزدی یا یزیدی را تصرف کرد، به طور سیستماتیک به قتل و اسارت پیروان این آیین دست زد.

ایزدیان که آیین آن‌ها ترکیبی از چند دین خاورمیانه است، بیشتر از سایر ادیان و مذاهب از سوی داعش مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. حکومت اسلامی (گروه داعش) یزیدیان را «کافر» می‌داند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا و رادیوفردا؛ م.ت/ ر.ش