رهبر یک حزب کانادا خواستار بررسی ایران و روسیه به عنوان مداخله‌گران خارجی شد

جاگمیت سینگ رهبر «حزب دموکراتیک جدید» کانادا، ردیف اول، دوم از راست

رهبر «حزب دموکراتیک جدید» کانادا ضمن انتقاد از برخی از احزاب خواستار تحقیق درباره مداخلات کشورهایی چون روسیه، هند و ایران در عرصه سیاسی کانادا به‌ویژه انتخابات شد.

جاگمیت سینگ که سیاستمداری نودموکرات به شمار می‌رود، روز پنج‌شنبه در شهر هالیفاکس در شرق کانادا گفت: «ما خواستار یک تحقیق عمومی درباره همه کشورهایی هستیم که به طور قابل توجه در تلاش برای دخالت در دموکراسی ما هستند.»

او در ادامه این انتقاد را مطرح کرد که با وجود درخواست برای تحقیق درباره مداخله احتمالی کشورهای مختلف در عرصه سیاسی کانادا، برخی احزاب کانادا نمی‌خواهند این تحقیقات از مداخله چین فراتر برود.

بیشتر در این باره: ده‌ها ایرانیِ کانادا خواستار استعفای فوری هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا شدند

رهبر «حزب دموکراتیک جدید» گفت که برخی از احزاب در برابر این پیشنهاد مقاومت کرده‌اند، اما حزب او گفته‌ باید در مورد هر کشور عمده‌ای که ظن درگیری آن در مداخلات می‌رود، تحقیق شود.

در حالی که آقای سینگ نام احزاب مخالف را فاش نکرد، برخی رسانه‌های کانادایی نوشتند که دامنه تحقیق احتمالی در این زمینه هنوز نامشخص است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، پس از گزارش‌های اوایل سال جاری میلادی درباره مداخله‌های احتمالی چین در دو انتخابات فدرال پیشین کانادا، اکثریت احزاب کانادا به این نتیجه رسیده‌اند که این امر بر نتیجه انتخابات تاثیری نداشته است.

موضوع مداخله کشورهای خارجی در کانادا به یک موضوع بحث‌برانگیز و مورد اختلاف میان احزاب کانادا و دولت این کشور تبدیل شده است.

پیشتر این اختلافات موجب شده که دیوید جانستون، گزارشگر ویژه سابق در زمینه مداخلات خارجی، از مقام خود کناره‌گیری کند.

او هشدار داده که دولت لیبرال کنونی کانادا در نحوه برخورد با جریان اطلاعاتی در مورد عوامل خارجی «کاستی‌های جدی» دارد.

بیشتر در این باره: ژنرال آمریکایی: نفوذ هکرهای ایرانی به وب‌سایت مربوط به انتخابات را خنثی کردیم

این اولین بار نیست که علاوه بر مداخلات روسیه و چین، از مداخلات جمهوری اسلامی در کشورهای غربی سخن گفته می‌شود.

پیشتر سیاستمداران آمریکا و کشورهای اروپایی نیز در زمینه تلاش جمهوری اسلامی برای تاثیر گذاشتن بر روند رای‌گیری‌ها در کشورهای خود هشدار داده‌اند.