نتانیاهو مسئولیت افشای دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی را برعهده نگرفت

نخست‌وزیر اسرائیل مسئولیت افشای دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی را برعهده نگرفت و گفت که افشای این دیدار «مفید» نبوده است.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه به یک شبکه تلویزیونی قبرس گفت: «من به همه وزرای دولت خود دستور داده‌ام که چنین جلساتی باید از پیش با دفتر من هماهنگ شود و مطمئناً بیانیه‌ها در این باره باید از پیش با دفتر من هماهنگ شود.»

روز چهارم شهریور، دفتر الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از دیدار آقای کوهن با نجلا منقوش همتای لیبیایی خود در ایتالیا در چند روز قبل از آن خبر داد.

بیشتر در این باره: وزیر خارجه لیبی در پی دیدار با همتای اسرائیلی خود تعلیق شد

این بیانیه پس از انتشار گزارش رسانه‌های اسرائیلی درباره این دیدار منتشر شد.

اما تأیید این دیدار، موجب موجی از اعتراضات در لیبی شد و نخست وزیر این کشور مجبور شد که منقوش را از مقام خود برکنار کند.

لیبی موجودیت کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، اما خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران نوشت که منقوش برای جلب حمایت آمریکا از دولت لیبی در میانه شکاف‌های سیاسی داخلی این کشور چنین دیداری را انجام داده بود.

آمریکا پیشتر در عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی نقش مهمی داشته و بارها از عادی‌سازی روابط دیگر کشورهای عربی با اسرائیل حمایت کرده است.

اسرائیل نیز قصد دارد با انجام گفت‌وگوهایی با کشورهای عربی و اسلامی، در زمینه برقراری روابط با این کشورها تلاش کند.

نخست وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی اخیر خود تاکید کرده که مدیریت دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی، «استثنایی در یک قاعده» بود.

وزیر خارجه اسرائیل نیز پیشتر از عملکرد خود دفاع کرده و گفته است که همواره از راه‌های آشکار و پنهان برای تقویت روابط خارجی اسرائیل تلاش کرده است.

سپس روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشت که در طول سال‌ها تماس‌ها و ملاقات‌های محرمانه میان سران موساد و شورای عالی امنیت ملی اسرائیل با مقامات لیبیایی در چند کشور اروپایی در جریان بوده است.

این روزنامه اسرائیلی افزود که از زمان وجود دو دولت رقیب در شرق و غرب لیبی، مقامات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل با مهره‌های ارشد در هر دولت طرابلس غرب و بنغازی، از طریق کشورهای اروپایی در تماس بوده و ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی، در چارچوب تماس‌های خود با اسرائیل، دو سال پیش نیز پسر خود را راهی اسرائیل کرد.

بیشتر در این باره: نیویورک تایمز: وزیر خارجه لیبی پس از دیدار با همتای اسرائیلی‌اش از کشور گریخت

سیاست خارجی لیبی بر اثر سال‌ها جنگ و اختلافات داخلی بر سر تصرف دولت پیچیده شده است.

دولت وحدت ملی اوایل سال ۲۰۲۱ از طریق فرایند صلح‌آمیزی که مورد حمایت سازمان ملل متحد بود روی کار آمد، اما مشروعیت آن از اوایل سال ۲۰۲۲ توسط پارلمان مستقر در شرق کشور پس از تلاش ناموفق برای برگزاری انتخابات به چالش کشیده شد.

جنجال بر سر دیدار کوهن و منقوش حدود یک ماه پس از آن رخ داده که خانم منقوش به‌طور رسمی به تهران سفر کرد و سفر او به ایران نخستین سفر رسمی یک مقام‌ ارشد لیبایی پس از ۱۷ سال به تهران بود.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ م.ت/م.ا.