«اورکا»؛ راوی مقاومت زنان ایران

هفته گذشته نسخه‌ای از فیلم «اورکا» ساخته سحر مصیبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این سومین فیلمی با بازی ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته شده سینمای ایران است که بدون نمایش عمومی در سینماهای ایران دیده می‌شود.

پیش از آن، دو فیلم «برادران لیلا» و «تفریق» با بازی خانم علیدوستی به همین ترتیب منتشر شده بودند. هر سه این فیلم‌ها برای تولید در سال‌های گذشته از سازمان سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی پروانه ساخت گرفته بودند اما امکان نمایش عمومی پیدا نکردند.

فیلم «اورکا» اتفاقاتی را که برای الهام اصغری، زن شناگر ایرانی رخ داد روایت می‌کند. نام خانم اصغری در دهه ۹۰ با ثبت رکوردهایی در زمینه شنا در دریا مطرح شد.

با آنکه رکوردهای او با پوشش اسلامی به دست آمدند اما نهادهای رسمی و مقام‌های جمهوری اسلامی از ثبت آنها به دلیل محدودیت‌های مربوط به شنای زنان در ایران خودداری کردند. فیلم «اورکا» روایت همین اتفاقات و چالش‌هایی است که این زن شناگر در سال‌های مختلف با آن روبه‌رو شد.

این فیلم با روایت همین اتفاقات، تصویر کم سابقه‌ای از نگاه ایدئولوژیک و محدودگرای مسئولان حکومت جمهوری اسلامی بویژه نسبت به زنان و مطالبات آنها ارائه می‌دهد.

سحر مصیبی کارگردان فیلم اورکا از جمله زنان سینماگری بود که در اعتراض‌های سال گذشته تصویر بی‌حجابی از خود منتشر کرد.

در این شماره مجله هفتگی صحنه به بررسی فیلم «اورکا» پرداخته شده است.

Your browser doesn’t support HTML5

«اورکا»؛ راوی مقاومت زنان ایران