بیش از ۱۵ هزار مهاجر افغان طی چهار روز از مرز تایباد اخراج شدند

اخراج مهاجران افغان از ایران (عکس از آرشیو)

یک فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی روز جمعه ۱۲ آبان از اخراج بیش از ۱۵ هزار اتباع افغانستان توسط هنگ مرزی تایباد خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود پارسافر، جانشین فرمانده مرزبانی تایباد، گفت: «هنگ مرزی تایباد طی چهار روز گذشته ۱۵ هزار و ۴۷۲ نفر از اتباع کشور افغانستان را که در داخل کشور حضور داشتند، از طریق مرز دوغارون تحویل نمایندهٔ کشور افغانستان دادند.»

طرح اخراج افغان‌هایی که حکومت ایران آنان را «اتباع غیرمجاز» می‌خواند، از اوائل آبان ماه بالا گرفته و احمدی وحیدی، وزیر کشور دولت جمهوری اسلامی، هم سوم آبان خواستار تشدید برخورد «حقوقی و قضایی» با افغان‌هایی شده بود که «به‌طور غیرقانونی» به ایران وارد می‌شوند.

جانشین فرمانده مرزبانی تایباد روز جمعه گفت: «مرزبانان و پلیس در راستای برخورد با حضور غیرقانونی اتباع کشورهای خارجی در کشور، اتباع غیرمجاز را برای بازگشت به کشورشان شناسایی می‌کنند.»

به‌گفتهٔ وزیر کشور دولت جمهوری اسلامی، در چند ماههٔ اخیر «بیشتر از ۲۰۰ هزار» افغان به کشور خود بازگشته‌اند ولی «برخی از آن‌ها مجدد به ایران بازمی‌گردند».

اخراج افغان‌های «غیرمجاز» از ایران همزمان شده با هشدار پاکستان به اتباع افغان مقیم این کشور که تاکنون منجر به فرار و اخراج ده‌ها هزار افغان از خاک پاکستان شده است.

پاکستان می‌گوید ۱.۷ میلیون نفر از اتباع افغان که مدارکی برای اقامت ندارند، باید داوطلبانه این کشور را ترک کنند وگرنه با اخراج احتمالی مواجه خواهند شد.

بیشتر در این باره: روش حکومت ایران برای مدیریت مسئله مهاجران افغان چیست؟