بریتانیا از ایران خواست با استفاده از نفوذ خود مانع گسترش جنگ در منطقه شود

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود از جمهوری اسلامی خواست از نفوذ خود بر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها پیرامون جنگ غزه استفاده کند.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، جیمز کلورلی در تماسی تلفنی به حسین امیرعبداللهیان گفته است ایران مسئولیت اقدامات گروه‌هایی را که طی سالیان متمادی حمایت کرده، بر عهده دارد.

وزارت خارجه ایران نیز روز شنبه ۱۳ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای امیرعبداللهیان در جواب درخواست همتای بریتانیایی خود گفته است: «نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند، بلکه آنها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه تصمیم‌گیری می‌کنند.»

اظهارات امیرعبداللهیان در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، به دنبال حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، به لبنان سفر کرده تا بر امور نظارت داشته باشد.

ایران در طول هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده است که ارتباطی با حمله حماس به اسرائیل نداشته و کنترلی نیز بر نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت خود در منطقه ندارد.

آقای امیرعبداللهیان در ادامه گفت‌وگو با همتای بریتانیایی خود، سیاست «اشغال‌گری» اسرائیل را عامل تنش‌ها در منطقه خوانده و از بریتانیا خواسته است که از طرح «اتهامات بی‌اساس» علیه جمهوری اسلامی دوری کند و به تحولات منطقه با «رویکردی واقع‌گرایانه» نگاه کند.

او همچنین حمایت گسترده دولت آمریکا از تل‌آویو را «عامل افزایش شدت جنگ» در این منطقه دانست.

آقای کلورلی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است، جمهوری اسلامی باید دست از تهدید شهروندان بریتانیایی بردارد. وی عنوان کرد: «تهدیدها علیه مردم در بریتانیا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود».

تاکنون گزارش‌های متعددی از تهدید ایرانیان خارج از کشور، از جمله در بریتانیا، توسط جمهوری اسلامی منتشر شده. سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۵ تهدید معتبر از طرف جمهوری اسلامی علیه زندگی مردم در بریتانیا ثبت شده است.

با استفاده از گزارش‌های وزارت‌خانه‌های خارجه ایران و بریتانیا و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن