حمله موشکی روسیه به کی‌یف پس از وقفه‌ای طولانی؛ ادامه حملات به بندر اودسا

حمله موشکی روسیه به بندر اودسا

روسیه برای اولین بار بعد از وقفه‌ای ۵۲ روزه و همزمان با جشن سالروز آزادسازی شهر خرسون در اوکراین، کی‌یف، پایتخت این کشور، را هدف حملات موشکی قرار داد.

سرهیی پوپکو رئیس اداره ارتش شهر کی‌یف روز شنبه، ۲۰ آبان، اعلام کرد موشک‌های بالیستیک روسیه ساعت هشت صبح به وقت محلی پایتخت و مناطق اطراف آن را مورد حمله قرار دادند.

او گفت، بعد از وقفه‌ای ۵۲ روزه، دشمن حملات موشکی به کی‌یف را از سر گرفت: «موشک‌های بالیستیک توسط سامانه‌های ضدهوایی کشور ردگیری و منهدم شد.»

او گفت این حملات تلفات جانی و خسارات مهمی به بار نیاورد.

با این ‌حال وزارت دفاع روسیه روز شنبه مدعی شد حملات هوایی این کشور یک انبار مهمات در نزدیکی روستای دویچکی در منطقه کی‌یف را مورد هدف قرار داده است.

بیشتر در این باره: زلنسکی در بازدید از شهر آزاد شده خرسون: نیروهای اوکراینی به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند

حملات روسیه در سالروز جشن آزادی شهر خرسون در اوکراین از کنترل نظامیان روسی انجام شده است.

نیروهای اوکراینی ۲۰ آبان پارسال با عقب‌ راندن نیروهای روسی، شهر خرسون را بعد از هشت ماه اشغال، آزاد کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به همین مناسبت روز شنبه در پیامی اعلام کرد: «امروز اولین سالگرد آزادسازی خرسون از اشغال روسیه است... شهر امید.»

روسلان کراوچنکو فرماندار محلی منطقه کی‌یف نیز روز شنبه گفت در حملات موشکی تازه روسیه، پنج منزل شخصی و چند مغازه آسیب دیده است. به گفته او، دو موشک روسی به محوطه‌ای در میان اراضی مسکونی برخورد کرد.

ارتش اوکراین همچنین روز شنبه اعلام کرد سامانه‌های دفاع هوایی کشور ۱۹ پهپاد ساخت ایران را از میان ۳۱ پهپاد انتحاری که روسیه برای هدف قرار دادن مناطق جنوبی و شرقی کشور ارسال کرده بود، سرنگون کرده است.

به گفته اولگ کیپر فرماندار منطقه اودسا، در حملات موشکی و پهپادی روسیه در روز جمعه و شب گذشته سه نفر زخمی شدند و خساراتی به زیرساخت‌های بندر اودسا وارد شد.

روسیه از زمان خروج از توافق اجازه ارسال غلات اوکراین از دریای سیاه در تابستان امسال، مهم‌ترین بندر این کشور، اودسا، را زیر حملات شدید و متمادی قرار داده است.

ارتش روسیه نیز روز شنبه از انهدام پهپادهای اوکراینی در آسمان شهرهای مسکو و اسمولِنسک خبر داد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.