واکنش کاخ سفید و چند شرکت‌ بزرگ آمریکایی به توئیت «یهودستیزانه» ایلان ماسک

ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی

کاخ سفید روز جمعه ایلان ماسک را متهم کرد که در یکی از نوشته‌های خود در شبکه اجتماعی ایکس به «ترویج خفت‌بار نفرت ضدیهود و نژادپرستانه» پرداخته است. برخی شرکت‌های بزرگ نیز تبلیغات در ایکس را متوقف کردند.

آقای ماسک روز چهارشنبه برای یک کاربر ایکس که مدعی شده بود یهودیان «نفرت علیه سفیدپوستان» را تشویق می‌کنند، با این پیام پاسخ داد: «تو دقیقا حقیقت را گفتی.»

کاخ سفید در واکنش به این نوشته ماسک، اعلام کرد که این نوشته صرفا تکرار یک تئوری توطئه رایج در میان ملی‌گراهای سفیدپوست است که بر اساس آن، یهودیان برنامه‌ای مخفی برای تشویق مهاجرت غیرقانونی به کشورهای غربی دارند تا اکثریت سفیدپوست را در آنجا تضعیف کنند.

این تئوری توطئه به طور مشخص توسط عامل حمله به کنیسه‌ای در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۸ که ۱۱ کشته برجای گذاشت، مطرح شد.

اندرو بیتس، یک سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به این حمله افزود: «تکرار دروغی شنیع که منجر به مرگبارترین اقدام یهودی‌ستیزی در تاریخ آمریکا شد، غیرقابل قبول است.»

مجموعه‌ای از شرکت‌ها، از جمله اپل، دیزنی و آی‌بی‌ام نیز اعلام کردند که همه تبلیغات خود را در شبکه ایکس متوقف خواهند کرد.

بر اساس گزارش گاردین، پیشتر تبلیغات اپل در شبکه ایکس در کنار توئیت‌هایی که آدولف هیتلر و نازی‌ها را ستایش می‌کردند، منتشر شده بود.

پیشتر گروهی متشکل از بیش از ۱۵۰ خاخام یهودی از شرکت‌ها خواسته بودند که در پاسخ به توئیت‌های ماسک علیه یهودیان، تبلیغات در این شبکه اجتماعی را متوقف کنند.

ایلان ماسک همچنین مدعی شده که «اتحادیه ضد افترا»، یک انجمن غیردولتی مستقر در آمریکا که با یهودستیزی مبارزه می‌کند، «به طور غیرمنصفانه به اکثریت غرب حمله می‌کند، علیرغم این واقعیت که اکثریت غرب از یهودیان و اسرائیل حمایت می‌کنند.»

این انجمن پیشتر افزایش چشمگیر اطلاعات نادرست و نوشته‌های همجنسگراهراسانه و نژادپرستانه در شبکه ایکس را محکوم کرده بود.

پیشتر اتحادیه اروپا نیز درباره گردش اطلاعات نادرست و مغلوط درباره جنگ حماس و اسرائیل روی شبکه ایکس (توئیتر سابق)،‌ به ایلان ماسک هشدار داده است.

این اخطار به مواردی از جمله انتشار اخبار جعلی و «بازنشر تعمدی تصاویر قدیمی» اشاره می‌کند.

بیشتر در این باره: چالش‌های توئیتری ایلان ماسک در مواجهه با قوانین اروپایی

این اخطاریه کمتر از دو ماه پس از اجرایی شدن مقررات جدید اتحادیه در مورد محتوای شبکه‌های اجتماعی صادر شد.

در صورتی که آقای ماسک به این اخطاریه پاسخ عملی ندهد ممکن است با جریمه‌ای معادل ۶ درصد از درآمدش از شبکه ایکس،‌ یا منع کامل فعالیت این شبکه در کشورهای عضو اتحادیه روبه‌رو شود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، گاردین و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.