سازمان ملل: بسیاری از افغان‌‌های اخراجی از پاکستان خانه‌ای برای بازگشت ندارند

افغان‌های اخراجی در نزدیکی مرز

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داد که در آستانه زمستان بسیاری از افغان‌های اخراج شده از پاکستان خانه و سرپناهی برای بازگشت ندارند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل روز جمعه، سوم آذرماه، اعلام کرد از زمان ضرب‌الاجل پاکستان برای خروج ۱.۷ میلیون پناهنده افغانستانی از این کشور تاکنون ۳۷۰ هزار شهروند افغانستان مجبور به ترک خاک این کشور شده‌اند.

هسیائو وی لی، مدیر بخش افغانستان برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل، نیز هشدار داد که «هیچ آغوش بازی برای خانواده‌ افغان‌های رانده شده از پاکستان وجود ندارد».

خانم لی که اخیرا از گذرگاه‌های خروج شهروندان افغانستان از پاکستان دیدار کرده، می‌افزاید بسیاری از آنها حتی از بستگان خود در افغانستان اطلاعی ندارند و کسانی که با بستگانشان در تماس بوده‌اند نیز می‌گویند شرایطی برای پذیرش آنها وجود ندارد.

بیشتر در این باره: انتقاد سازمان ملل از موج اخراج اجباری پناهندگان افغان از پاکستان

پاکستان سوم اکتبر امسال طی ضرب‌الاجلی کوتاه‌مدت به شهروندان افغانستان اعلام کرد که تا اول ماه نوامبر داوطلبانه خاک این کشور را ترک کنند، وگرنه بازداشت و به اجبار به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

خانم لی می‌گوید در خود افغانستان وضعیت بحرانی است و ۱۶ میلیون شهروند این کشور نیازمند به کمک‌های غذایی در زمستان هستند: «هیچ زمانی برای اخراج افغان‌ها از پاکستان بدتر از اکنون نیست.»

به گفته او، بسیاری از شهروندان افغان که با آنها دیدار کرده، مدت ۳۰ سال و حتی بیشتر خارج از کشور خود بوده‌اند، برخی از افغان‌‌های اخراج شده در خود پاکستان متولد شده و هیچ سرپناهی در افغانستان ندارند.

برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل در گذرگاه‌های مرزی تاکنون به ۲۵۰ افغانی رانده شده از پاکستان کمک‌های غذایی و پول نقد کرده، اما نیاز به منابع بیشتر برای کمک به حداقل یک میلیون نفر دارد.

خانم لی گفته است تنها صد میلیون دلار از ۹۵۰ میلیون دلار منابع لازم برای کمک به کل شهروندان افغانستان در شش ماه آینده تامین شده است.

او در ادامه تصریح کرد ۲۸ میلیون دلار برای افغان‌های اخراج شده از پاکستان مورد نیاز است: «حتی برخی از این افراد به خاطر سردی هوا و زمستان، توان رساندن خود به شهرهای نزدیک در داخل خاک افغانستان را ندارند».

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ د. خ./ ف. دو.