اِستونی کرملین را به سوء‌ استفاده از مهاجران به عنوان ابزار جنگ متهم کرد

بسیاری از مهاجران با دوچرخه از خاک روسیه وارد فنلاند می‌شوند

همزمان با افزایش شمار مهاجرانی که از روسیه وارد فنلاند و استونی می‌شوند وزیر خارجه استونی مسکو را به سوء استفاده از موج مهاجرت به عنوان ابزار جنگ متهم کرد.

هانو پِوکور، وزیر دفاع استونی، در اجلاس کشورهای شمال اروپا و بالتیک در شهر استکهلم گفت که سفر صدها نفر از مهاجران از طریق خاک روسیه به مرزهای استونی و فنلاند طی هفته‌های اخیر «عملیاتی» است که کاملا توسط دولت روسیه هدایت می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، آندریس اسپرودس، وزیر دفاع لتونی، از این هم فراتر رفته و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را «بازی‌گردان» این برنامه دانست.

بر اساس آمارهای اداره مرزبانی فنلاند از شروع ماه جاری میلادی، نوامبر، حدود ۸۰۰ مهاجر و پناهجو از طریق روسیه وارد این کشور شده‌اند.

تحت تاثیر این وضعیت دولت فنلاند هفته گذشته تمامی گذرگاه‌های مرزی خود با روسیه منهای یک مورد در شمالی‌ترین بخش مرزهای مشترک را مسدود کرد و کمک «فرانتکس»، اداره مرزبانی مشترک اتحادیه اروپا، را پذیرفت.

بیشتر در این باره: فنلاند برای جلوگیری از ورود پناهجویان چهار گذرگاه مرزی با روسیه را می بندد

دولت استونی نيز روز چهارشنبه در پی تلاش ۷۵ نفر برای ورود به این کشور ظرف فقط چند روز، که در مقایسه با وضعیت عادی رقم قابل توجهی است، روسیه را به یک «عملیات تعرضی و چند وجهی» علیه مرزهای شرقی اتحادیه اروپا متهم کرد.

هانو پوکور، وزیر دفاع استونی در يک نشست خبری گفت: «موج جدید مهاجرت کاملا توسط دولت روسیه هدایت می‌شود. در سراسر نوار مرزی روسیه محدوده‌ای وجود دارد که هیچ کس بدون اجازه اداره امنیت فدرال نمی‌تواند وارد آن شود. چطور ناگهان و به طور تصادفی صدها مهاجر آن هم با دوچرخه و در فصل زمستان خود را به مرزهای فنلاند می‌رسانند؟»

او افزود: «‌آنها اهل یمن، سوریه و سومالی هستند. سر درآوردن آنها از مرزهای شمالی روسیه با فنلاند ساده و باورکردنی نیست.»

هانو پوکور ضمن حمایت از اقدام دولت فنلاند در مسدود کردن گذرگاه‌های مرزی با روسیه گفت: «اینها پناهجو نیستند. این مهاجرت غیرقانونی به عنوان ابزار جنگی است.»

آندریس اسپرودس، وزیر دفاع لتونی، نیز گفت: «هیچ تردیدی نیست که چه کسی حرکت مهاجران به سوی مرزهای روسیه با فنلاند و یا استونی را هدایت می کند. معمار و عروسک‌گردان این عملیات ولادیمیر پوتین است. »

گروه‌های مدافع پناهجویان هشدار داده اند که بستن مرزها پناهجویان را وادار خواهد کرد که درجستجوی یک کشور امن مسیرهای خطرناک و مرگباری را در پیش بگیرند.

یکی دیگر از موضوعات جلسه وزرای دفاع کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی که روز چهارشنبه در استکهلم برگزار شد افزایش بی‌صبری سوئد از تاخیر در روند عضویت این کشور در ناتو بود.

گزارش‌ها حاکی است که دولت ترکیه روز چهارشنبه به ناتو اطلاع داده که قبل از اجلاس بعدی وزرای خارجه کشورهای عضو که هفته آینده برگزار می شود عضویت سوئد در این سازمان را نمی تواند تصویب کند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ترکیه هفته گذشته رای گیری در این مورد را به تعویق انداخت. همزمان مجارستان، عضو دیگر ناتو که هنوز عضویت سوئد را تصویب نکرده در روزهای اخیر اعلام کرد که هنوز برای اتخاد این تصمیم آماده نیست.

پال ینسون، وزیر دفاع سوئد، در حاشیه اجلاس استکهلم گفت: «ما به روند تصمیم گیری در ترکیه احترام می‌گذاریم ولی درعین حال برای ما پیوستن به ناتو در اسرع وقت موضوع عاجلی است.»

او افزود: «سوئد می تواند به قدرت و عمق دفاعی ناتو بیفزاید و امیدواریم که عضویت ما هر چه سریع تر تحقق یابد.»

موضوعات دیگری که در اجلاس وزرای دفاع کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی مورد بحث قرار گرفت تداوم کمک نظامی به اوکراین و حفاظت از زیرساخت‌های حساس در آب‌های منطقه بود.