هندبال زنان جهان: ایران به لهستان باخت اما فاطمه مریخ، بهترین بازیکن زمین شد

فاطمه مریخ پدیده هندبال زنان ایران، با ثبت ۶ گل جایزه بهترین بازیکن زمین را به دست آورد

تیم ملی هندبال زنان ایران در اولین بازی‌اش از مسابقات جهانی ۲۰۲۳ با نتیجه ۳۵ بر ۱۵ مقابل لهستان شکست خورد.

در این بازی به قضاوت کریستوف آلتمار از مجارستان، فاطمه مریخ پدیده هندبال زنان ایران، با ثبت ۶ گل جایزه بهترین بازیکن زمین را به دست آورد.

بیست و ششمین دوره مسابقات جهانی هندبال زنان جهان در اسکاندیناوی، با میزبانی مشترک نروژ، دانمارک و سوئد آغاز شده است.

بازی‌های گروه ایران با حضور آلمان، ژاپن و لهستان در یوسکه بانک هرنینگ دانمارک برگزار می‌شود. مسابقات جهانی ۲۰۰۹ کشتی نیز در همین سالن برگزار شد.

زنان ایران برای دومین دوره جواز شرکت در مسابقات جهانی را به دست آورده‌اند. در حالیکه لهستان تجربه ۱۸ دوره حضور را دارد و دو بار به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافته است.

نسترن گودرزی فراهانی ۳ گل وارد دروازه لهستان کرد. عطیه شهسواری دو گل زد. ستاره رحمانیان، بهار ایزدگشسب، آرزو کیانی‌آرا و زهرا فقیهی نیز هر کدام یک گل به ثمر رساندند.

در ترکیب ایران با سرمربیگری غلامعلی اکبرآبادی، فقط فاطمه خلیلی بهفر در خارج از ایران بازی می‌کند. دروازه‌بان ۲۷ ساله‌ای که در باشگاه CSM رومانی عضویت دارد.

مینا وطن‌پرست، هانیه لک، آرزو محمدی، ساناز رجبی، مائده عشاقی، اسراء زندی، حدیث نوروزی و مهربان بدوی سایر بازیکنان ایران در این مسابقاتند.

در دیگر بازی گروه ایران، هندبالیست‌های آلمانی در مصافی نزدیک با نتیجه ۳۱ بر ۳۰ از سد ژاپن گذشتند.

خدیجه قانع مربی ایران پیش از آغاز مسابقات گفته بود: «میانگین قدی‌ تیم‌مان کوتاه‌تر از دوره قبل است اما بچه‌ها جسورتر شده‌اند چون چند تجربه جهانی در رده‌های مختلف سنی داشته‌اند. قبلاََ فضای سالن جهانی و دیدن بازیکنان مطرح خارجی را تجربه نکرده بودند اما در این دوره استرس کمتر است.»

در دوره قبلی این مسابقات به میزبانی اسپانیا، شقایق باپیری با خروج از هتل محل اقامت تیم ملی و با هدف ارائه درخواست پناهندگی، حاضر نشد همراه تیم ملی به ایران برگردد.

او با انتقاد از تبعیض‌های گسترده علیه زنان، به صدای آمریکا گفت: «اگر وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیونی را نمی‌گرفتند، همه بازیکنان می‌ماندند.»

باپیری پرسابقه‌ترین بازیکن ایران بود و در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ دو گل به نروژ (قهرمان جهان و المپیک) زد و دو بار هم دروازه ازبکستان را باز کرد.

از ۲۶ دوره مسابقات جهانی، جام قهرمانی ۲۴ دوره نصیب اروپا شده است. در جمع کشورهای غیر اروپایی فقط کره جنوبی در سال ۱۹۹۵ و برزیل در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ توانسته‌اند روی سکوی نخست بایستند.

ایران در دوره قبلی، هر سه دیدار گروهی را به رومانی، نروژ و قزاقستان واگذار کرد. در مرحله بعد نیز مغلوب ازبکستان، آنگولا و کامرون شد و با توجه به کناره‌گیری چین، بین ۳۲ تیم در رده سی و یکم قرار گرفت.

الناز قاسمی با ۱۸ گل زده، برترین گلزن ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ بود.