پیشنهاد رئیسی برای برگزاری همه‌پرسی در کشورهای مختلف درباره فلسطین، به غیر از ایران

ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن پیشنهاد داده که کشورهای مختلف از جمله ژاپن همه‌پرسی برگزار کنند تا «میزان حمایت از حق ملت فلسطین را به عینه مشاهده کنند».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، رئیسی شامگاه شنبه، ۱۱ آذر، در گفت‌وگوی تلفنی با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن مدعی شد که «کشورهای غربی از برگزاری چنین همه‌پرسی به شدت واهمه دارند».

او با این حال نگفت که چرا چنین همه‌پرسی درباره فلسطین در ایران برگزار نمی‌شود و ایران نیز در پیشنهاد او ذکر نشده است.

پیشتر برخی رسانه‌های ایران گزارش دادند که با وجود جنگ دوباره میان اسرائیل و حماس، ایرانیان آن‌طور که مورد انتظار حکومت است، از فلسطینیان حمایت نمی‌کنند.

بیشتر در این باره: عقب‌نشینی خامنه‌ای از ایده «به دریا ریختن» اسرائیلی‌ها

روزنامه اعتماد چاپ تهران در گزارشی تأیید کرد که مردم ایران همچون مردم دیگر کشورها، برای حمایت از فلسطینی‌ها به خیابان‌ها نمی‌آیند.

جمهوری اسلامی از حامیان اصلی گروه افراطی حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر معترضان در اعتراضات سراسری بارها شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر داده‌اند.

ابراهیم رئیسی روز یک‌شنبه در دومین «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» در توجیه چنین حمایتی گفت: «حمایت امروز ما از غزه و فلسطین مبتنی بر قانون اساسی است. این حمایت از مظلومان جزئی از مبانی سیاست خارجی ما است.»

او افزود: «ما نمی‌توانیم از حمایت از مردم فلسطین دست برداریم. تصورات برخی در منطقه نمی‌تواند این اصل اساسی در سیاست خارجی ما را عوض کند و ما حمایتمان را از فلسطین قطع نخواهیم کرد.»

رئیس جمهور ایران مشخص نکرد که بند مربوط به «حمایت از مظلومان» که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده به چه علت شامل «مظلومان» در دیگر کشورها، نظیر مسلمانان چین و میانمار و موارد دیگر در جهان نمی‌شود.

رئیسی درباره مسائل داخلی ایران نیز مدعی شد: « قانون اساسی به ما تکلیف کرده که باید به آرای عمومی مراجعه کرد.»

بیشتر در این باره: نسرین ستوده: راهی جز رفراندوم برای استقرار «جمهوری سکولار» در ایران باقی نمانده است

این در حالی است که با وجود درخواست‌ها برای برگزاری همه‌پرسی در زمینه مسائل مختلف از جمله پرونده هسته‌ای و حجاب اجباری، رهبر جمهوری اسلامی هرگونه پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی در این زمینه‌ها را رد کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ