انتظار جابه‌جایی ۴.۷ میلیارد مسافر هوایی در جهان طی سال ۲۰۲۴

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی پیش‌بینی کرده که در سال آینده میلادی، ۴.۷ میلیارد مسافر از طریق پروازهای بین‌المللی جابه‌جا شوند که یک رکورد تاریخی است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۱۵ آذر در سایت این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، جابه‌جایی هوایی مسافر در سال آینده حتی از دوران پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ نیز ۲۰۰ میلیون نفر بیشتر خواهد بود.

همچنین ترانزیت بار از طریق هواپیماهای باری نیز در سال آینده به ۶۱ میلیون تُن خواهد رسید که سه میلیون تُن بیشتر از سال جاری خواهد بود.

در مجموع درآمد شرکت‌های هواپیمایی در سال آینده با رشدی ۶.۷ درصدی به ۹۶۴ میلیارد دلار خواهد رسید که ۲۷.۵ میلیارد دلار آن سود خالص این شرکت‌ها خواهد بود.

بیشتر در این باره: سفارش ۱۲۱ فروند هواپیمای مسافربری به بوئینگ توسط شرکت‌های هواپیمایی عربستان

نیمی از سود خالص یاد شده، مربوط به شرکت‌های هواپیمایی آمریکای شمالی، ۲۹ درصد شرکت‌های اروپایی، ۱۱ درصد شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه و بقیه مربوط به شرکت‌های دیگر مناطق جهان خواهد بود.

بیشترین رشد سود خالص با اختلاف چشمگیری از دیگر مناطق، مربوط به شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه است که عمدتاً در امارات، قطر و عربستان مستقر هستند و سود آنها هر سال با شتاب چشمگیری در حال افزایش است.

در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه نیز خدمات مسافربری هوایی خود را به سرعت توسعه داده و پارسال سود خالص شرکت‌های هواپیمایی آن به ۲.۷ میلیارد دلار بالغ شد که معادل بیش از ۱۰ درصد سود خالص کل شرکت‌های هواپیمایی جهان است.

شرکت‌های هواپیمایی ترکیه پارسال ۷۲ میلیون مسافر جابه‌جا کردند که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد جهش نشان می‌دهد.

در این میان، بخش اعظمی از هواپیماهای ایرلاین‌های ایران زمین‌گیر هستند و این شرکت‌ها با بدهی چشمگیر مواجه هستند.

دولت در نظر دارد در سال آینده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) را واگذار کند.

شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیر عامل ایران‌ایر مرداد امسال از بدهی ۶۰۰ میلیون دلاری این شرکت به بانک‌ها خبر داده بود. او همچنین گفته بود از ۵۰ هواپیمای این شرکت، تنها ۱۲ تا ۱۵ هواپیما پرواز می‌کنند و بقیه زمین‌گیر هستند.

شرکت‌های هواپیمایی همچنین بدهی عظیمی به شرکت ملی نفت ایران به خاطر دریافت سوخت و همچنین به فرودگاه‌های کشور دارند.

بیشتر در این باره: نماینده مجلس: برخی از ایرلاین‌ها «فقط با دو هواپیمای فعال» کار می‌کنند