اتحادیه اروپا با تأیید محاکمه کارمند سوئدی خود در ایران خواستار آزادی او شد

یوهان فلودروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا زندانی در ایران

همزمان با آغاز محاکمه یوهان فلودروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا زندانی در ایران، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواستار آزادی فوری این شهروند سوئدی شد.

جوزپ بورل روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر آغاز محاکمه آقای فلودروس را تایید کرد و نوشت که او «بی‌گناه است. مطلقاً هیچ دلیلی برای نگهداری یوهان فلودروس در بازداشت وجود ندارد.»

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا افزود که از زمان بازداشت این کارمند اتحادیه در ایران «در هر مناسبت و تماس با مقامات ایرانی، مصرانه این پرونده را مطرح» کرده و «تقاضای آزادی او را» داشته است.

بورل نوشت: «ما در هماهنگی نزدیک با مقامات سوئدی که مسئولیت کنسولی را بر عهده دارند، به دنبال توضیح و اطلاعات بیشتر از آنها [مقام‌های جمهوری اسلامی] هستیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که «به تلاش خستگی‌ناپذیر خود برای آزادی همکارمان یوهان و سایر اتباع اتحادیه اروپا که مانند او خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند، ادامه خواهد داد.»

پیشتر توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد از آغاز محاکمه یوهان فلودروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا زندانی در ایران خبر داده است.

بیشتر در این باره: وزیر خارجه سوئد از آغاز محاکمه کارمند سوئدی اتحادیه اروپا در ایران خبر داد

وزیر امور خارجه سوئد روز شنبه ۱۸ آذرماه گفت که کاردار این کشور درخواست شرکت در جلسه بعدی رسیدگی به پرونده یوهان فلودروس را ارائه کرده است.

یوهان فلودروس، دانش‌آموخته دانشگاه‌های اوپسالا در سوئد و آکسفورد و دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در بریتانیا است.

دستگیری این شهروند سوئدی در شرایطی صورت گرفت که روابط تهران و استکهلم در سال‌های اخیر پرتنش شده است.

تهران خواهان آزادی حمید نوری است که به دلیل دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، از سوی دستگاه قضایی سوئد به حبس ابد محکوم شده است.

پیشتر، ایران نیز حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی که در ترکیه ربوده شده بود را اعدام کرد.

همچنین یک پزشک دوتابعیتی به نام احمدرضا جلالی در ایران به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.