جمهوری آذربایجان به عنوان جایگزین روسیه صادرات گاز به هفتمین کشور اروپایی را آغاز کرد

نقشه خط لوله انتقال گاز جمهوری آذربایجان به سه کشور اروپایی

یک روز پس از آن که جمهوری آذربایجان به عنوان میزبان کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال آینده معرفی شد، باکو صادرات گاز به صربستان، هفتمین مشتری اروپایی خود، را آغاز کرد.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز یکشنبه ۱۹ آذرماه همراه با همتایان بلغاری و صرب خود در مراسم افتتاح بخش صربستانی خط لوله یونان-‌بلغارستان-‌صربستان شرکت کرد و از همین روز صادرات گاز جمهوری آذربایجان به این کشور نیز آغاز شد.

این در حالی است که بحث درباره آینده استفاده از سوخت‌های فسیلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل گرمایش زمین، در کتفرانس تغییرات اقلیمی امسال موسوم به «کاپ ۲۸» در دبی، یکی از چالش‌های اصلی در تصمیم‌گیری میان کشورهای جهان است.

بیشتر در این باره: «کنار گذاشتن سوخت فسیلی»، پرمناقشه‌ترین موضوع در کاپ ۲۸

جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۲۰ صادرات گاز به اروپا را آغاز کرد و هم‌اکنون به غیر از گرجستان و ترکیه، کشورهای اروپایی یونان، ایتالیا، رومانی، بلغارستان و صربستان را نیز با گاز تامین می‌کند.

آقای علی‌یف اعلام کرد کشورش امسال ۲۴ میلیارد متر مکعب صادرات گاز خواهد داشت که نیمی از آن تحویل پنج مشتری اروپایی می‌شود و تا چند سال آینده این رقم دو برابر خواهد شد.

گاز جمهوری آذربایجان جایگزین گاز روسیه در این کشورها می‌شود.

بر اساس توافقنامه‌ای که میان کمیسیون اروپایی و دولت باکو در تابستان سال گذشته امضا شد، آذربایجان صادرات گاز به کشورهای اروپایی را تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد متر مکعب خواهد رساند.

آذربایجان با پنج کشور اروپایی دیگر تفاهم‌نامه‌های صادرات گاز امضا کرده یا در حال مذاکره است.

این کشور با توجه به افت تولید نفت خود، کارزار گسترده‌ای را برای تنوع‌بخشی به اقتصاد کشور، از جمله توسعه کریدورهای ترانزیت کالاهای خارجی، صادرات برق و گاز، همچنین توسعه کشاورزی و بخش گردشگری آغاز کرده است.

الهام شبان، مدیر مرکز مطالعات نفت خزر در باکو، به رادیو فردا می‌گوید پارسال برای اولین بار درآمدهای صادرات گاز جمهوری آذربایجان از صادرات نفت پیشی گرفت.

به گفته او، جمهوری آذربایجان و ایالات متحده آمریکا، حدود ۱۷۰ سال پیش برای اولین بار در جهان تولید صنعتی نفت را آغاز کردند و باکو در سال ۱۹۰۰ میلادی نیمی از نفت جهان را تولید می‌کرد: «ذخایر نفت این کشور در حال اتمام است و طی ۱۰ سال گذشته، تولید نفت خام این کشور نصف شده است. جمهوری آذربایجان برای گذر از دوران نفت به گاز و انرژی‌های خورشیدی و بادی تلاش می‌کند».

جمهوری آذربایجان همچنین صادرات برق خود را به شدت افزایش داده و قراردادهای کلانی با غول‌های بین‌المللی مانند توتال فرانسه، بی‌پی بریتانیا و حتی «مصدر» امارات برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برقی خورشیدی و بادی با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات، معادل ۱۰ برابر نیروگاه اتمی بوشهر، امضا کرده تا برق پاک به اروپا صادر کند.

آبان امسال شرکت مصدر امارت یک نیروگاه خورشیدی ۲۳۰ مگاواتی در آذربایجان را افتتاح کرد و همزمان دو قرارداد بزرگ برای ساخت چند نیروگاه بادی و خورشیدی با ظرفیت هزار مگاوات تولید برق امضا شد.

آذرماه پارسال نیز رهبران جمهوری آذربایجان، گرجستان، مجارستان و رومانی قرارداد ۱۱۰۰ کیلومتر کابل‌گذاری در بستر دریای سیاه برای انتقال هزار مگاوات برق از منابع پاک جمهوری آذربایجان از طریق گرجستان به اروپا را امضا کردند.

این کشور پارسال بیش از سه تراوات ساعت صادرات برق داشت که معادل سه برابر صادرات خالص برق ایران بود.

جمهوری آذربایجان متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰ درصد از برق کشور از منابع پاک غیرفسیلی تامین شود و تا ۲۰۵۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

در پیش‌نویس قطعنامه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل، کاپ ۲۸، جمهوری آذربایجان میزان کنفرانس سال آینده تغییرات اقلیمی معرفی شده است. پیشتر بلغارستان نامزد میزبانی کاپ ۲۹ شده بود، اما با مخالفت روسیه مواجه شد.

با استفاده از گزارش‌های سایت ریاست جمهوری، خبرگزاری آپا آذربایجان و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م