دیده‌بان حقوق بشر حملات حوثی‌ها به کشتی‌رانی آزاد در دریای سرخ را محکوم کرد

نمایی از یکی از حملات اخیر نیروهای حوثی به یک کشتی تجاری در دریای سرخ

دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۲۲ آذر، در بیانیه‌ای حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها را که در روزهای اخیر افزایش یافته، «هدف قرار دادن عامدانه یا بی‌پروای غیرنظامیان» و در ردیف «جنایت جنگی» نامید.

این بیانیه افزود حوثی‌ها مدعی هستند که برای حمایت از فلسطینیان به این اقدامات دست زده‌اند در حالی که با حملات خود غیرنظامیان و خدمه کشتی‌هایی را به خطر می‌اندازند که هیچ ارتباطی با اهداف نظامی ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه منتشره از بیروت یادآوری کرد که گروه مسلح حوثی‌ها در روزهای اخیر به چهار فروند کشتی حمله موشکی و پهپادی کرده و خدمه کشتی دیگری را نیز هنوز در بازداشت خود دارد. اشاره این بیانیه به کشتی گالاکسی لیدر است که از ماه گذشته ربوده شده و نیروهای حوثی کنترل آن را در دست دارند.

مایکل پیچ، معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت حوثی‌ها باید فورا خدمه را که به گروگان گرفته‌اند، آزاد کرده و در بحبوحه جنگی که علیه اسرائیل اعلام کرده‌اند، به غیرنظامیانی که گرفتار جنگ اعلام شده این گروه شده‌اند، پایان دهند.

در این میان، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا روز چهارشنبه از دریافت گزارشی در مورد ادامه تعرض به کشتی‌ها در باب‌المندب خبر داد و از کشتی‌ها خواست در عبور از این تنگه «محتاط» باشند.

بیشتر در این باره: حوثی‌ها: به همه کشتی‌های به مقصد اسرائیل حمله می‌کنیم

حوثی‌ها بر سواحل وسیعی که مشرف به دریای سرخ و باب‌المندب، گلوگاه وصل‌کننده میان دریای سرخ با اقیانوس هند است، کنترل دارند.

تعرض‌های ناشی از حوثی‌ها علیه کشتی‌های باربری که به طور رسمی مسئولیت آن را برعهده گرفتند، در دو هفته اخیر افزایش یافته است.

انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، روز سه‌شنبه مسئولیت حمله موشکی به عرشه نفتکش نروژی را با این ادعا که به سوی اسرائیل می‌رفته، برعهده گرفت. شرکت نروژی مالک کشتی تأکید کرده بود که نفتکش از مالزی بارگیری شده و به سوی هند می‌رفت.

اسرائیل ضمن اعزام شمار بیشتری از ناوچه‌های نظامی خود در آب‌های دریای سرخ که با این کشور مرز مشترک دارد، از آمریکا و کشورهای متحد خود خواست تا ناوگانی مشترک برای مقابله با تعرضات ناشی از حوثی‌ها تشکیل دهند.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که حوثی‌ها به درخواست جمهوری اسلامی ایران این حملات را گسترش داده‌اند. ایران هر گونه ارتباط با این تحرکات ایذایی دریایی را انکار می‌کند.

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده سه‌شنبه شب به خبرگزاری العربیه انگلیسی گفته بود که واشینگتن در راستای تلاش‌های خود برای ایجاد یک گروه ضربت دریایی به منظور برقراری امنیت رفت و آمد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ با دست‌کم ۱۲ کشور رایزنی کرده است.