سرپیچی هانتر بایدن از شهادت در برابر کمیته تحقیقات کنگره آمریکا

هانتر بایدن تأکید می‌کند که تحقیقات کنگره در مورد او بی‌اساس است

هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ آذر، از احضاریه کنگره برای دادن شهادت در جلسه غیرعلنی کمیته تحقیق مربوط به فعالیت‌های مالی و تجاری‌اش سرپیچی کرد.

تصمیمی که به نوشته رویترز، تنش با اعضای جمهوری‌خواه کنگره را که پیگیر تحقیقات برای استیضاح جو بایدن هستند، تشدید خواهد کرد.

هانتر بایدن، بیرون ساختمان کنگره، در گفت‌وگو با خبرنگاران تحقیقات کنگره در مورد فعالیت‌هایش را بی‌اساس خواند و گفت که به احضاریه کمیته انضباطی مجلس نمایندگان آمریکا برای ادای شهادت در جلسه غیرعلنی تن نخواهد داد.

اعضای کمیته انضباطی مجلس نمایندگان آمریکا تهدید کرده اند که اگر هانتر بایدن به این احضاریه توجه نکند او را به سرپیچی از دستورات کنگره متهم خواهند کرد.

بیشتر در این باره: مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه برای آغاز روند استیضاح بایدن رای‌گیری می‌کند

اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند قبل از تعطیلات سه هفته‌ای کریسمس و سال نو میلادی، جلسات مربوط به تحقیق در مورد هانتر بایدن را برگزار کنند. این در حالی است که آنها برای بررسی موضوعات دیگری، از جمله کمک نظامی به اوکراین، و یا تصویب بودجه مربوط به فعالیت روزانه نهادهای دولت فدرال، اصرار چندانی ندارند.

جمهوریخواهان در مجالس قانونگذاری آمریکا ادعا می‌کنند که هانتر بایدن و خانواده او از تصمیم‌هایی که جو بایدن در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در مقام معاون ریاست جمهوری در اتخاذ آنها مشارکت داشته سود برده‌اند. تمرکز تحقیقات آنها روی معاملات و فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن است.

رویترز اما می‌نویسد آنها تاکنون نتوانسته اند هیچ مدرکی در اثبات تخلف جو بایدن ارائه کنند.

هانتر بایدن نیز با اصرار بر «بی‌اساس» این تحقیقات، روز چهارشنبه گفت: «هیچ مدرکی در اثبات ادعاهای مربوط به دخالت و یا مشارکت مالی پدرم در فعالیت‌های مالی من وجود ندارد چون چنین چیزی روی نداده است».

کاخ سفید ارتکاب هرگونه تخلفی در این زمینه را تکذیب کرده و گفته است تحقیقات جمهوریخواهان در کنگره به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده انگیزه‌های سیاسی دارد.

از شواهد چنین برمی‌آید که دونالد ترامپ که در دوره ریاست جمهوری خود دو بار استیضاح شده، نامزدی حزب جمهوریخواه را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ کسب خواهد کرد و در مقابل جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در هر دو پرونده استیضاح با حمایت جمهوریخواهان در مجلس سنا تبرئه شد.

هانتر بایدن در کتاب زندگینامه خود و در موارد دیگر به مشکل اعتیاد به مواد مخدر و الکل اعتراف کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا از حدود یک سال پیش تحقیقات مستقلی را در مورد ادعاهای مربوط به تخلفات پسر رئیس جمهور آغاز کرد و تا این مقطع به دلیل نقض قوانین فدرال مربوط به خرید و نگهداری اسلحه و نقض قوانین مالیاتی علیه او اعلام جرم کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.