دادگاه قانون اساسی آلبانی مانع تصویب توافقنامه با ایتالیا برای نگهداری پناهجویان شد

پناهجویانی که تلاش می‌کنند از مدیترانه خود را به سواحل ایتالیا برسانند

دادگاه قانون اساسی آلبانی روز پنجشنبه ۲۳ آذر به‌طور موقت از تصویب توافق بین دولت‌ این کشور و ایتالیا در پارلمان در مورد نگهداری از پناهجویان جلوگیری کرد.

رُم و تیرانا ۱۶ آبان امسال در مورد انتقال و نگهداری از چندین هزار پناهجو که از مسیرهای دریایی وارد ایتالیا می‌شوند، در اردوگاه‌های ویژه‌ای در خاک آلبانی، توافق کردند.

رئیس دادگاه قانون اساسی آلبانی گفت این نهاد از روز ۱۸ ژانویه برگزاری جلسات علنی خود برای بررسی این توافق را آغاز خواهد کرد و تا روشن شدن حکم نهایی پارلمان حق ندارد آن را تصویب کند.

پارلمان آلبانی قرار بود در جلسه روز پنجشنبه در مورد توافق با دولت ایتالیا رای‌گیری کند. در پی مداخله دادگاه قانون اساسی این رای‌گیری به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی برای برگزاری آن اعلام نشده است.

بیشتر در این باره: توافق رم و تیرانا به نگهداری همزمان «سه هزار پناهجو» در آلبانی محدود شده است

حکم روز پنجشنبه دادگاه قانون اساسی آلبانی در پاسخ به شکایت احزاب مخالف دولت صادر شد که در شکایت خود اعلام کردند توافق با دولت ایتالیا ناقض قانون اساسی آلبانی و قوانین بین‌المللی است.

طبق توافق بین دولت‌های دو کشور، آلبانی پذیرفت که حدود ۳۶ هزار مهاجر و پناهجو را که از طریق مسیرهای دریایی قصد دارند وارد ایتالیا شوند در آن کشور اسکان دهد. دولت ایتالیا نیز در دورانی که مهاجران و پناهجویان در اردوگاه‌هایی در آلبانی اسکان داده می‌شوند روند بررسی درخواست پناهندگی آنها را با سرعت بررسی خواهد کرد.

قرار است دو اردوگاه ویژه اسکان موقت پناهجویان، یکی در نزدیکی بندر شنگجین در یک منطقه توریستی در ساحل دریای آدریاتیک و دیگری در یک فرودگاه نظامی سابق در گجادر، واقع در شمال آلبانی دایر شود.

اداره امور روزمره و امنیت اردوگاه‌ها بر عهده دولت آلبانی خواهد بود. دولت ایتالیا قبول کرده هزینه احداث و فعالیت جاری اردوگاه‌ها را پرداخت کند که از نظر حقوقی در محدوده قضایی ایتالیا قرار می‌گیرند.

احزاب مخالف دولت آلبانی در شکایت خود استدلال کرده اند که نگهداری پناهجویان در چنین اردوگاه‌هایی «آنها را از حقوق فردی و مدنی طبق قانون اساسی آلبانی محروم خواهد کرد.»

حزب سوسیالیست ادی راما، نخست وزیر آلبانی، از مجموع ۱۴۰ کرسی پارلمانی ۷۴ کرسی را در کنترل خود دارد و انتظار می‌رفت که پیش‌نویس لایحه انتقال پناهجویان به این کشور با تکیه بر این اکثریت و به رغم مخالفت اپوزیسیون و گروه‌های محلی و بین‌المللی مدافع حقوق پناهجویان تصویب شود.

بیشتر در این باره: ایتالیا مهاجران نجات‌یافته در دریا را به مراکزی در آلبانی می‌فرستد

در ماه نوامبر و پس از انتشار خبر توافق بین دو کشور جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا ابراز امیدواری کرد که دو اردوگاه ویژه نگهداری پناهجویان فعالیت خود را از بهار آینده شروع کند.

دولت ایتالیا که معتقد است سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای مقابله با موج مهاجرت به این کشور کمک نمی‌کنند توافق با آلبانی را در دستور کار قرار داد.

آمارهای دولت ایتالیا نشان می‌دهد که امسال تعداد مهاجران غیرقانونی که وارد این کشور شده‌اند در مقایسه با سال گذشته تقریباً دو برابر شده و به ۱۵۳ هزار نفر رسیده است.

در حال حاضر حدود ۸۲ هزار متقاضی پناهجویی در ایتالیا منتظر بررسی پرونده خود و دریافت پاسخ هستند.

علاوه بر گروه‌های حقوق بشری و نهادهای مدافع حقوق پناهجویان احزاب چپ‌گرای مخالف دولت ایتالیا نیز از این طرح انتقاد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ای‌پی و رویترز؛ ش.ر.ب.ب/