ناو آمریکایی چهار پهپاد را در دریای سرخ رهگیری کرد؛ حمله به دو کشتی تجاری

ناو آمریکایی «یواس‌اس لابون»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام بامداد روز یکشنبه سوم دی‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک ناو این کشور در دریای سرخ چهار پهپاد شلیک شده از منطقه تحت کنترل شبه نظامیان حوثی در یمن را رهگیری و منهدم کرده است. طبق این گزارش، به دو کشتی تجاری نیز حمله شده است.

طبق این بیانیه٬ دو موشک بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت مسیر تردد کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ جنوبی شلیک شد که در دریای فرود آمدند.

در بیانیه سنتکام تصریح شده است، ناو آمریکایی «یواس‌اس لابون» در حال گشت زنی در جنوب دریای سرخ بین ساعت ۳ بعداز ظهر تا ۸ شب روز شنبه چهار پهپاد انتحاری که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها به سمت مسیر تردد کشتیرانی بین‌المللی شلیک شده بودند، هدف قرار داد.

طبق این گزارش، «یواس‌اس لابون» این چهار پهپاد را رهگیری و سرنگون کرده است. در این حمله به هیچ از خدمه این ناو آسیبی وارد نشده است.

سنتکام همچنین گفته است، یک پهپاد انتحاری شلیک شده از یمن، یک تانکر با پرچم هند را در دریای سرخ هدف حمله قرار داد. این حمله تلفاتی نداشته است.

طبق این بیانیه، یک کشتی حامل محصولات شیمیایی با پرچم نروژی از حمله پهپادی به خود خبر داد. اما این حمله ناموفق بود و این پهپاد به این کشتی اصابت نکرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تاکید کرده است شبه نظامیان حوثی‌ از روز ۲۵ مهرماه سال جاری تاکنون ۱۵ بار به خطوط کشتیرانی حمله کرده‌اند.

شبه نظامیان حوثی می‌گویند، در راستای حمایت از فلسطینی‌ها دست به این حملات می زنند. آنها خواستار توقف جنگ در غزه هستند.

کاخ سفید روز جمعه گفت که ایران در برنامه‌ریزی برای حملات حوثی‌ها و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ «کاملاً نقش دارد» و اطلاعاتی که برای حمله به این کشتی‌ها در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد، کلیدی است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، اضافه کرد که نقش ایران در این رویدادها همسو با «حمایت مادی طولانی‌مدت» این کشور از حوثی‌ها و «تشویقشان به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه» است.

همزمان مقامات امنیتی غربی و منطقه‌ای روز جمعه به روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گفته بودند نیروهای جمهوری اسلامی علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی مانند موشک و پهپاد به شبه نظامیان حوثی یمن، اطلاعات امنیتی را به طور زنده در اختیار این شبه نظامیان می‌گذارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گزارش‌های اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ را رد کرد.