یک شهروند اسپانیایی زندانی در ایران بعد از حدود ۱۵ ماه «آزاد شد»

سانتیاگو سانچز قصد داشت سال گذشته برای شرکت در جام جهانی فوتبال پیاده از اسپانیا به قطر برود، اما بعد از ورود به ایران زندانی شد

سفارت جمهوری اسلامی در مادرید اعلام کرد که سانتیاگو سانچز کوگدر، شهروند اسپانیایی که از پاییز سال گذشته و در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران زندانی بود، آزاد شده است.

حساب رسمی سفارت ایران در شبکه ایکس (توئیتر سابق) روز یکشنبه ۱۰ دی اعلام کرد او «تنها شهروند اسپانیایی زندانی در ایران» بوده و آزادی او در چارچوب «روابط دوستانه و تاریخی» میان ایران و اسپانیا و با «پیروی از قانون» انجام شده است.

آقای سانچز اواسط مهرماه سال گذشته و در جریان اعتراض‌های «زن، زندگی،‌ آزادی» وارد ایران شد و خانواده‌اش اوایل آبان اعلام کردند که او قصد داشت مسیر زادگاهش تا محل برگزاری جام جهانی در قطر را پیاده طی کند، ولی از زمان ورود به ایران هیچ اطلاعی از او ندارند.

بیشتر در این باره: سانتیاگو سانچز قربانی مثلث فیفا، قطر و جمهوری اسلامی

او دی‌ماه ۱۴۰۰ با حمایت شورای شهر سن‌سباستین، فعالان محیط زیست و چند شرکت تولیدات ورزشی، حرکتش را از خاک کشورش آغاز کرده بود.

آقای سانچز در ماجراجویی‌های قبلی، با دوچرخه تا عربستان رکاب زده بود. همراه با فعالیت‌های گسترده‌ای برای جلب کمک به نوانخانه‌ها، بیمارستان‌ها و سازمان‌های غیردولتی.

روزنامه اسپانیایی ال‌موندو نوشته است که این شهروند اسپانیایی بعد از بازدید از محل دفن مهسا امینی، نماد اصلی اعتراض‌های سال گذشته ایران، در شهر سقز و عکس گرفتن از آرامگاه او بازداشت شده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز هشتم مهر پارسال مدعی بازداشت ۹ تبعه اروپایی شد و آن‌ها را به «جاسوسی و ایجاد اغتشاش» در کشور متهم کرد.

اعتراض‌های سراسری در ایران بعد از آن که مهسا امینی اواخر شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد پلیس جان باخت آغاز شد و ماه‌ها ادامه داشت و با سرکوب شدید و گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شد.

در جریان این اعتراض‌ها یک زن اسپانیایی به نام آنا بانیرا نیز بازداشت شده بود و وزیر خارجه اسپانیا هفتم اسفند ۱۴۰۱خبر داد که او پس از سه ماه بازداشت آزاد شد. اما به‌رغم درخواست او، آقای سانچز در زندان باقی مانده بود.

بیشتر در این باره: بورل در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مرداد ماه امسال در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شده بود.

حکومت جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با متهم کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.