بالا گرفتن انتقادها از احتمال افزایش قیمت اینترنت در ایران؛ «احتمال ارتباط با فساد مالی»

روز دوشنبه، فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد که روز یکشنبه ۱۰ دی، نمایندگان مجلس انتقادات خود را در زمینه موضوع افزایش ۳۴ درصدی قیمت‌های اینترنت به دولت اعلام کردند و تذکرات لازم را دادند.

او هشدار داد که «کیفیت اینترنت در کشور ما خوب نیست و اگر قیمت این اینترنت بی‌کیفیت هم گران شود نارضایتی مردم را در پی دارد.»

روز یک‌شنبه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم افزایش قیمت اینترنت را با فسادهای مالی در ایران مرتبط دانست.

او به وبسایت فرارو گفت: «اقدام اخیر درباره گران‌تر شدن قیمت اینترنت در ایران و به تبع آن احتمال افزایش قیمت وی‌پی‌ان در کشور نیز، بی‌تأثیر از پیوند قدرت و ثروت نیست».

به گفته این نماینده پیشین مجلس، «افرادی که به فکر حفظ جایگاه‌های ثروت و قدرت خود هستند، از گران شدن اینترنت سود می‌برند.»

سازمان دولتی تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای تأیید کرده بود که «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری»، تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی «حدود ۳۰ درصد» افزایش یابد.

جمهوری اسلامی یکی از محدودترین قوانین در مورد دسترسی به اینترنت در جهان را دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی بسیاری از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده‌اند و در پی ایجاد «اینترنت ملی» به سبک چین هستند.

به گزارش رسانه‌های ایران این محدودیت‌ها منجر به افزایش هزینه مردم برای دسترسی به اینترنت شده است.

بیشتر در این باره: دولت ابراهیم رئیسی به «عدم صداقت» در میزان واقعی افزایش قیمت اینترنت متهم شد

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دشواری‌های زندگی آنلاین» نوشت که در یک سال اخیر و در پی فیلترینگ گسترده اینترنت بعد از اعتراضات سراسری، فروش فیلترشکن‌ها در ایران شدیداً افزایش یافت.

فلاحت‌پیشه افزود: «فساد‌هایی که شکل گرفته، حاصل این پیوند است و به همین دلیل هم می‌بینیم که حتی شخصی که نقد فساد می‌کند نیز توسط برخی از افراد مورد چالش و مواجهه قرار می‌گیرد.»

ابراهیم رئیسی از زمان آغاز به کار خود مدعی مبارزه با فساد مالی و اداری در ایران شده است.

اما در هفته‌های اخیر انتشار جزئیاتی از یک پرونده فساد دیگر موسوم به «چای دبش» فشارها علیه دولت او را افزایش داده است.