افزایش پناهجویانی که برای رسیدن به آمریکا گذرگاه پرخطر داریِن گَپ را طی می‌کنند

منطقه‌ای که با رنگ سبز مشخص شده دهه‌هاست که محل فعالیت باندهای مسلح قاچاق مواد مخدر است

دولت پاناما اعلام کرد شمار افرادی که در سال میلادی ۲۰۲۳ جنگل‌ پرخطر میان دو کشور کلمبیا و پاناما را به امید رسیدن به آمریکا طی کردند، از ۵۲۰ هزار نفر گذشته است.

این رقم دو برابر سال ۲۰۲۲ است. این افراد عمدتا از کشورهایی مانند ونزوئلا، اکوادور، هائیتی و چین بودند.

سامیرا گوزِین، رئیس آژانس مهاجرت پاناما، اقدام پناه‌جویان مهاجر را برای عبور از این مناطق پرخطر مشکلی در حد «امنیت ملی» برای کشورش نامید و افزود حدود یک چهارم از این افراد زیر ۱۸ سال سن داشتند.

جنگل «دارین گَپ» تنها مسیر زمینی که آمریکای جنوبی را به آمریکای میانی متصل می‌کند، در طول دهه‌ها محل فعالیت باندهای مسلح قاچاق مواد مخدر بوده است.

به گزارش گاردین در روز چهارشنبه، ۱۳ دی، شمار ونزوئلایی‌های که به دلیل فروپاشی اقتصادی و اجتماعی وطن نفت‌خیز خود را به امید رسیدن به آمریکا رها می‌کنند، در سال‌های اخیر به میزان زیادی افزایش یافته و عبور از این جنگل را برای تحقق آرزوی خود تنها راه می‌بینند.

سازمان ملل متحد نیز پیشتر گزارش داده بود که دست‌کم هفت میلیون تن از مردم ونزوئلا در طول چند سال کشور خود را ترک کردند.

خبرگزاری رویترز اوایل پاییز امسال گزارش داد شمار ساکنان کشورهای آفریقایی که به امید رسیدن به آمریکا ابتدا به نیکاراگوئه پرواز می‌کنند تا با عبور از «دارین گپ» به آمریکا برسند، افزایش یافته است.

همچنین نظر به سخت‌تر شدن دریافت ویزای ورود به آمریکا برای مردم چین، تعداد چینی‌هایی که از جمله به دلیل رکود اقتصادی ناشی از دوران کووید ۱۹ مایل به مهاجرت به آمریکا هستند، افزایش یافته و گروه‌هایی از آن‌ها نیز از راه جنگل «دارین گپ» در تلاش برای رساندن خود به آمریکا هستند.

در گزارش رویترز آمده بود مخاطراتی مانند خشونت، بهره‌کشی جنسی، قاچاق انسان و انواع بیماری در انتظار کسانی است که این راه پرخطر را انتخاب می‌کنند.

با این اوصاف، کسانی که حاضر به عبور از این مناطق پرتهدید هستند، پس از رسیدن به پاناما، هنوز راه طولانی تا رسیدن به آمریکا در برابر خود دارند.

آن‌ها باید بعد از پاناما از نیکاراگوئه، هندوراس، گواتمالا و مکزیک هم عبور کنند تا شاید بتوانند خود را به مرزهای جنوبی آمریکا نزدیک کنند.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده است حاکی از این که ایرانیان و افغان‌ها نیز در میان افرادی هستند که برای تحقق آرزوی زندگی و کار در آمریکا، عبور از راه جنگل خطرناک «دارین گپ» را انتخاب کرده‌اند.