یک مقام سازمان ملل می‌گوید غزه «غیرقابل سکونت» شده‌ است

تصویری از ساختمان‌های تخریب شده در غزه

رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه ۱۵ دی‌ماه هشدار داد که نوار غزه سه ماه پس از آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس «غیرقابل سکونت شده است.»

به گفته مارتین گریفیث «یک فاجعه بهداشت عمومی در غزه در حال رخ دادن است».

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که ۱.۹ میلیون غزه، رقمی بالغ بر ۸۵ درصد از جمعیت قبل از جنگ ، در حال حاضر در این باریکه آواره شده‌اند زیرا اسرائیل از غیرنظامیان خواسته‌است مناطقی را که در آن درگیری وجود دارد ترک کنند.

مارتین گریفیث در بیانیه‌ای گفت:«مردم غزه با بالاترین سطح ناامنی غذایی که تا به حال ثبت شده مواجه هستند و قحطی را می‌توان در گوشه و کنار این باریکه به چشم دید.»

او گفت:« مردم غزه، شاهد تهدیدهای روزانه برای موجودیت خود هستند و این در حالی که جهان تنها نظاره‌گر است.»

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت :« خانواده‌ها با وجود کاهش دما ، در فضای باز می‌خوابند، و مناطقی که به فلسطینی‌ها گفته شده که در آن جا نقل مکان کنند بمباران شده است.»

به گفته او معدود بیمارستان‌هایی که نیمه کاره هستند، مملو از بیماران و زخمی‌ها هستند . این در حالی است که همین بیمارستان‌های نیمه‌کاره به شدت با کمبود منابع مواجه هستند.

مارتین گریفیث خاطرنشان کرد که « بیماری‌های عفونی در حال گسترش هستند و در میان هرج و مرج غزه، حدود ۱۸۰ زن فلسطینی روزانه زایمان می‌کنند.»

به گفته او امدادگران و کمک‌های بشردوستانه با یک ماموریت غیرممکن برای کمک به دو میلیون نفر در غزه روبرو هستند. این در حالی است که به گفته آقای گریفیث امدادگران در این جنگ کشته می‌شوند، خطوط ارتباطی قطع می‌شود ، جاده‌های بسیاری آسیب دیده‌اند ، کامیون‌ها مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و تدارکات حیاتی برای این باریکه غیرممکن است.

تجزیه و تحلیل بانک جهانی نیز به این نتیجه رسیده‌است که تا ۱۲ دسامبر، جنگ به ۷۷ درصد از امکانات بهداشتی، ۷۲ درصد از خدمات شهری مانند پارک‌ها، دادگاه‌ها و کتابخانه‌ها، ۶۸ درصد از زیرساخت‌های مخابراتی و ۷۶ درصد از سایت‌های تجاری از جمله آسیب رسانده یا تخریب کرده است. بنابرگزارش بانک جهانی بیش از نیمی از جاده‌ها در نوار غزه آسیب دیده و یا تخریب شده‌اند.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای توسط کارشناسان سنجش از دور در دانشگاه سیتی نیویورک و دانشگاه ایالتی اورگان، حدود ۸۰ درصد از ساختمان‌های شمال غزه، جایی که بمباران‌ها شدیدتر بوده، آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.این گزارش‌ها می گوید ویرانی غزه به مراتب بیشتر از درسدن در جنگ جهانی دوم است.

آقای گریفیث بار دیگر درخواست سازمان ملل، برای پایان فوری جنگ و آزادی همه گروگان‌ها را تکرار کرد و گفت: «زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی از تمام نفوذ خود برای تحقق این امر استفاده کند.»