وزیر خارجه فرانسه: تعیین آینده غزه با اسرائیل نیست

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات دو وزیر اسرائیلی که خواهان کوچاندن ساکنان غزه شده بودند، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که تعیین تکلیف آینده غزه با اسرائیل نیست.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه ۱۵ دی‌ماه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «غزه سرزمین فلسطینی است و مشخص کردن آینده آن با اسرائیل نیست».

خانم کولونا با تاکید بر اینکه «باید به قاعده حقوق بین‌الملل بازگردیم و به آن احترام بگذاریم»، خواسته‌های مطرح شده از سوی دو وزیر اسرائیلی را «غیر مسئولانه» خواند.

او با اشاره به اینکه چنین خواسته‌هایی «ما را از راه حل دور می‌کند» و «علیه منافع بلندمدت اسرائیل» است، بار دیگر بر راه حل ایجاد دو کشور تاکید کرد.

در روزهای اخیر ایتامار بن گویر و بتسالل اسموتریچ، وزیران امنیت ملی و دارایی اسرائیل، در اظهاراتی جداگانه خواستار ترغیب ساکنان غزه به مهاجرت و ایجاد دوباره شهرک‌های اسرائیلی در این باریکه شده بودند.

این اظهارات با انتقاد شدید ایالات متحده روبه‌رو شد و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آن را «تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» خواند.

آقای میلر در عین حال تصریح کرد که نخست وزیر و سایر مقام‌های دولت اسرائیل بارها به واشینگتن گفته‌اند چنین اظهاراتی بازتاب دهنده سیاست رسمی آن کشور نیست.

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان همچنین بار دیگر از اسرائیل خواست که با پیروی از قوانین بین‌المللی، از جان غیرنظامیان محافظت کند.

مقام‌های اسرائیل هنوز واکنشی به اظهارات این مقام فرانسوی نشان نداده‌اند.

در پی یورش گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهرماه که حدود ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت و نزدیک به ۲۴۰ تن گروگان گرفته شدند، اسرائیل عملیاتی گسترده در سراسر نوار غزه را شروع کرده که به گفته مقام‌ها حماس تاکنون بیش از ۲۲ هزار کشته در برداشته است.

گروه حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورهای جهان به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

ارسال کمک‌های امدادی به غزه

در همین حال نهادهای امدادی همچنان بر افزایش فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تاکید می‌کنند و مارتین گریفیث، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که این باریکه «غیرقابل سکونت شده است».

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز با اشاره به تماس تلفنی خود با ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، در توییتی نوشت: «وضعیت انسانی در غزه غم‌انگیز است و کمک‌ها باید بیشتر وارد شوند».

بنابر اعلام کاخ الیزه، فرانسه و اردن در اقدامی مشترک حدود هفت تُن اقلام مورد نیاز را از طریق هوا به ساکنان غزه ارسال کردند.

بنابر این گزارش، در این اقدام مشترک که شامگاه پنجشنبه انجام شد دو هواپیمای ترابری این اقلام را با چتر در آسمان غزه رها کردند و این محموله که به سامانه ردیابی مجهز بود به سوی یک مرکز درمانی صحرایی که اردن در این منطقه دایر کرده هدایت شد.

شورای امنیت سازمان ملل پس از چندین بار تعویق، اول دی‌ماه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به ساکنان نیازمند در غزه شد و از طرف‌های درگیر در جنگ خواست تا «ارسال امن و بدون مانع» این کمک‌ها را ممکن سازند.

اسرائیل از چند هفته پیش گذرگاه مرزی کرم شالوم با غزه را بازگشایی کرد و پس از آن کمک‌های امدادی علاوه بر گذرگاه رفح در مصر، از این محل نیز وارد غزه می‌شود.

تکذیب کنگو

در همین حال دولت جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش‌ها درباره مذاکره با اسرائیل درباره پذیرش پناهجویان از غزه را رد کرد.

پاتریک مویایا، سخنگوی دولت کنگو، روز جمعه در بیانیه‌ای تصریح کرد که «هیچ شکلی از مذاکره، بحث یا طرح» بین مقام‌های این کشور و مقام‌های اسرائیل در مورد پذیرش مهاجران فلسطینی در خاک کنگو وجود نداشته است.

پیشتریک مقام ارشد اسرائیلی نیز که خواهان فاش نشدن نامش شده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران گزارش‌های منتشر شده را تکذیب کرده بود.

چند روز پیش برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله وبسایت عبری «تایمز اسرائیل» گزارش داده بودند مقام‌های این کشور در حال مذاکره با کنگو در مورد پذیرش هزاران پناهنده از غزه هستند.