توافق رهبران دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره بر سر بودجه

چاک شومر، رئیس دموکرات‌ها در سنا، و مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، شامگاه یکشنبه اعلام کردند بر سر رقم کلی بودجه سال جاری ایالات متحده به توافق دست یافتند.

بر اساس این توافق، رقم کل بودجه سال جاری ۱.۵۹ تریلیون دلار تعیین شده است که ۸۸۶ میلیارد دلار آن به «هزینه‌های دفاعی» اختصاص دارد.

تعیین بودجه ۸۸۶ میلیارد دلاری برای وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته در کنگره تصویب شده بود و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، آن را امضا کرد.

با این حال به گزارش رویترز، رهبران دو مجلس رقم مشخص‌شده درباره «هزینه‌های غیردفاعی» را متفاوت اعلام کرده‌اند؛ مایک جانسون این رقم را ۷۰۴ میلیارد دلار و چاک شومر آن را ۷۷۲.۲ میلیارد دلار اعلام کردند.

سال مالی آمریکا از اول اکتبر (نهم مهرماه) آغاز می‌شود اما امسال به دلیل اختلاف نظرها بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره، بودجه کامل هنوز تصویب نشده است.

با توافقی که روز یکشنبه بین رهبران دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دو مجلس به حاصل شد، بررسی ۱۲ لایحه جداگانه که به ریز هزینه‌ها می‌پردازد از امروز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه در کنگره آغاز می‌شود.

انتظار می‌رود دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای تصویب پیشنهادات خود در هر یک از این ۱۲ لایحه به رقابت شدید بپردازند.

با این حال در صورت عدم تصویب به هنگام این لوایح، بخش‌هایی از دولت آمریکا در دو تاریخ ۱۹ ژانویه و دوم فوریه بار دیگر با تعطیلی روبه‌رو خواهند شد.

اختلاف قبلی در کنگره بر سر یک لایحه در موضوع هزینه‌های غیردفاعی به مبلغ ۶۹ میلیارد بود که به «توافق جانبی» معروف شده بود.

هنوز به طور دقیق روشن نیست که این رقم چگونه تخصیص یافته است.

به نوشته رویترز، یکی از دستیاران دموکرات‌ها گفت «۶۹ میلیارد تعدیل» بخشی از توافق جدید است.

یک منبع دیگر هم به رویترز گفت جمهوری‌خواهان در موضوع ۶.۱ میلیارد دلار اعتبارات هزینه‌نشده کووید برنده شدند.