بازداشت شهروند فرانسه در جمهوری آذربایجان؛ باکو پاریس را به «دخالت» متهم کرد

عکسی که از مارتین رایان در توئیتر منتشر شده است

در ادامه افزایش تنش در روابط دو کشور فرانسه و جمهوری آذربایجان، باکو در پی واکنش پاریس به بازداشت شهروند خود از دولت فرانسه خواست در امور داخلی‌اش مداخله نکند.

مارتین رایان، شهروند فرانسه، در اوایل دسامبر ۲۰۲۳ در باکو به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد و متعاقب آن دادگاه حکم داد که پیش از رسیدگی به پرونده‌اش می‌تواند تا چهار ماه در بازداشت باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی انتقاد و اعتراض فرانسه به این اقدام، آذربایجان روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، این اقدام را امری داخلی توصیف کرده و از پاریس خواست در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

باکو در چند ماه گذشته پاریس را متهم کرده است که از دشمن دیرینه این کشور یعنی ارمنستان در دو عرصه دیپلماتیک و نظامی حمایت و تلاش می‌کند در قفقاز جنوبی تنش به راه بیندازد.

بیشتر در این باره: جمهوری آذربایجان، فرانسه را به دامن زدن به «جنگ‌های جدید» در قفقاز متهم کرد

تنش در روابط دو کشور در اواخر ماه دسامبر، کمتر از دو هفته پیش، و زمانی بالا گرفت که باکو از دو دیپلمات فرانسوی خواست این کشور را ترک کنند.

پاریس هم در اقدامی متقابل عذر دو دیپلمات آذربایجانی را خواست.

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شدند، طی بیش از سه دهه گذشته همواره بر سر حاکمیت بر قره‌باغ کوهستانی اختلاف داشته‌اند.

عملیات برق‌آسای جمهوری آذربایجان در بازپس‌گیری منطقه قره‌باغ کوهستانی در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳، باعث گریز بیش از صد هزار ارمنی از قره‌باغ شد.

کمتر از دو هفته پیش، مقام‌های جمهوری آذربایجان خبر دادند که این کشور ممکن است به امضای توافقنامه صلح با ارمنستان برای پایان دادن به درگیری‌های چند دهه‌ای بین دو کشور نزدیک شده باشد.