اسرائیل با میانجی‌گری قطر برای گروگان‌ها در غزه دارو می‌فرستد

انتقال کمک به غزه (عکس از آرشیو)

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که این کشور و گروه حماس با میانجیگری قطر برای انتقال دارو به گروگان‌های غزه به توافق رسیده‌اند.

این دفتر روز جمعه ۲۳ دی ماه در بیانیه‌ای گفت که داروها طی چند روز آینده به دست گروگان‌ها خواهد رسید.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.
این اولین بار از زمان حمله ۱۵ مهرماه است که حماس موافقت کرد‌ه‌است تا به اسرائیل به گروگان‌های مورد نیاز،دارو بفرستد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت:« اسرائیل از ۱۵ مهرماه، از قطر و میانجی‌های مصری خواسته‌است تا حماس را تحت فشار قرار دهند تا اجازه انتقال دارو به گروگان‌ها را بدهد، اما به مدت سه ماه، این گروه افراطی یا مخالفت کرده یا در ازای آن خواسته‌های غیرواقعی ارائه کرده‌است.»

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ گروگان برای نزدیک به ۱۰۰ روز است که در غزه نگهداری می‌شوند و بسیاری از آنها از بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت رنج می‌برند و نیاز به مراقبت‌های ویژه پزشکی دارند.

به گفته دانیل لیفشیتز، نوه یکی از گروگان‌ها، «اعضای خانواده گروگان‌ها در دیداری در دوحه با نخست وزیر قطر، محمد بن عبد الرحمن بن جاسم آل ثانی، نیاز به دارو را مطرح کردند.»

قطر به یک میانجی کلیدی بین حماس و اسرائیل در مذاکرات بر سر گروگان‌ها تبدیل شده‌است. گفتگوها در مورد کمک‌های پزشکی، جدا از مذاکرات گسترده‌تر در مورد آزادی گروگان‌هاست که هنوز دو طرف به توافق نرسیده‌اند.

یک مقام قطری پس از این دیدار به آکسیوس گفت:« قطر به شدت از رنج گروگان های باقی مانده و عزیزان آنها آگاه است.»

دکتر هاگی لوین، رئیس تیم پزشکی انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های گمشده، نیز درگفتگو با نیویورک تایمز گفت: «جان همه گروگان‌ها در خطر است، به‌ویژه آن‌هایی که نیاز به درمان پزشکی دارند».

او تاکید کرد که «آرزویش این است که آنها در نهایت درمان مورد نظر خود را دریافت کنند.»

یک مقام ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با همین نشریه، تایید کرد که مذاکرات در مورد دارو برای گروگان‌ها پیشرفت داشته‌است.

حسام بادران، یکی از مقامات ارشد حماس نیز ، در پیامی گفت:« این گروه فعالانه و با رویکردی مثبت درباره تلاش‌های مربوط به تحویل داروها گفتگو می‌کند.»

این مقام حماس که در جریان مذاکرات ارسال دارو قرار دارد گفت :«‌ اسرائیل تمایل نشان داده‌است که اجازه ارسال دارو را ، به غیرنظامیان فلسطینی در غزه بدهد.»

به گفته سازمان ملل متحد، تنها ۱۵ بیمارستان در غزه حداقل تا حدی فعال هستند.

اسرائیل به کامیون‌های حامل دارو اجازه ورود به غزه را داده است، اما مقامات سازمان ملل می‌گویند که این تجهیزات نتوانسته نیازهای ساکنان را برآورده کند.

ولید ابوحطاب، مدیر طب مادر در مرکز پزشکی ناصر در شهر خان یونس در جنوب غزه، گفت :« این مرکز، با کمبود شدید شیر خشک، داروهای بیهوشی و واکسن دست و پنجه نرم می‌کند و این امر مراقبت کافی برای نوزادان را دشوار کرده‌است.

تحقیقات سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که ۲۰ بیمارستان از ۲۲ بیمارستان در شمال غزه بین ۷ اکتبر تا ۷ دسامبر آسیب دیده یا تخریب شده است.

پزشکان بریتانیایی که در تنها بیمارستان فعال در مرکز نوار غزه کار می‌کنند، نیز به بی‌بی‌سی گفته‌اند که برای بیماران و کارکنان باقی‌مانده در آنجا با توجه به تشدید درگیری‌ها «‌به شدت نگرانند.»