تصمیم مجلس و دولت برای کاهش ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد یارانه‌ها

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را کاهش داد که معادل تقریبا دو ماه یارانه نقدی شهروندان ایران است.

همزمان بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه نیمی از لیست کالاهای اساسی وارداتی مشمول دریافت ارز ترجیهی را حذف کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس با اشاره به نشست روز جاری کمیسیون تلفیق اعلام کرد طبق مصوبه دیگری که انجام شد، سرانه یارانه نقدی نیز در سال آینده رشدی نخواهد داشت.

حذف ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) از منابع بودجه‌ای یارانه‌ها، عدم افزایش یارانه‌های نقدی و حذف نیمی از لیست کالاهای شامل دریافت ارز ترجیحی در حالی است که جمهوری اسلامی در برنامه «هدف‌مندی یارانه‌ها» که از سال ۱۳۸۹ به اجرا گذاشته شد، قول داده بود بار افزایش قیمت کالاها به خاطر حذف یارانه‌ها و ارز ترجیهی را از طریق افزایش یارانه‌های نقدی شهروندان جبران کند.

آن زمان دولت برای هر شهروند ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی می‌داد که معادل ۴۵ دلار بود، اما اکنون دولت یارانه یک دهک جامعه را حذف کرده و به سه دهک فقیر جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و برای دهک‌های چهار تا ۹ جامعه نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌دهد که معادل تقریبا ۵.۵ تا ۷.۵ دلار در ماه است.

ریال ایران از زمان اجرای قانون هدف‌مندسازی یارانه‌ها ۹۸ درصد ارزش خود را از دست داده است.

بیشتر در این باره: شمار دیگری از شهروندان ایران از فهرست دریافت یارانه کنار گذاشته شدند

هم‌اکنون دولت ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب ۹ دهک جامعه واریز می‌کند، اما در نظر دارد یارانه دهک‌های هفت تا ده را حذف کند.

همزمان رسانه‌های ایران روز یکشنبه از حدف ارز ترجیهی حدود ۲۰۰ قلم کالا خبر دادند.

برای سال آینده مقرر شده بود ۴۰۰ قلم کالا ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات دریافت کنند، اما طبق تصمیم جدید بانک مرکزی و دولت ابراهیم رئیسی، تنها ۲۰۰ قلم کالا ارز ترجیحی دریافت خواهند کرد.