دولت چین خواهان پایان «اذیت و آزار» کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شد

سخنگوی وزارت خارجه چین

وزارت امور خارجه چین روز جمعه ضمن تأکید بر اهمیت دریای سرخ در حمل و نقل کالا و انرژی خواهان پایان «اذیت و آزار» کشتی‌های باری در این مسیر شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه، ۲۹ دی، در یک نشست خبری در پکن گفت «آب‌های دریای سرخ یک مسیر تجاری مهم بین‌المللی برای حمل و نقل کالا و انرژی است».

خانم نینگ افزود چین به منظور «حفظ جریان روان زنجیره تأمین جهانی و نظم تجارت بین‌المللی، خواهان پایان یافتن ممانعت از رفت و آمد کشتی‌های غیرنظامی در این مسیر است».

او با اشاره به سفر اخیر وانگ یی، وزیر خارجه چین، به مصر و مذاکراتی که در خصوص موضع چین در قبال دریای سرخ داشته، افزود پکن باور دارد که «باید از دامن زدن به تنش در این دریا و افزایش خطرات امنیتی در کل منطقه خودداری کرد».

وانگ یی گفته بود وضعیت متشنج دریای سرخ «جلوه بارز» از سرایت درگیری غزه به سایر بخش‌های منطقه است و به همین دلیل اولویت اصلی در حال حاضر، باید ختم هرچه زودتر جنگ غزه باشد تا از گسترش بیشتر بحران یا حتی از کنترل خارج شدن آن جلوگیری شود.

وزارت بازرگانی چین روز پنج‌شنبه خواهان تضمین تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در دریای سرخ شد تا «همه طرف‌ها از منافع کلی امنیت و ثبات منطقه، و منافع مشترک جامعه بین‌المللی بهره‌مند شوند».

بیشتر در این باره: چین ضمن رصد تحولات دریای سرخ از شرکت‌های خارجی حمایت می‌کند

تعرضات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی دریای سرخ، باب‌المندب و فراتر از آن، از هفته گذشته با سلسله حملات مشترک آمریکا و بریتانیا به اهداف وابسته به این شورشی‌های متحد ایران در یمن پاسخ گرفته است.

یک مقام ارشد حوثی‌ها روز جمعه «قول داد» که کشتی‌های روس و چینی بتوانند در امنیت از دریای سرخ عبور کنند.

محمد البخیتی، یک مقام حکومت حوثی‌ها در صنعا، در گفت‌وگو با نشریه روسی ایزوِستیا گفت آب‌های اطراف یمن برای کشتی‌هایی که به برخی کشورهای مرتبط با اسرائیل تعلق نداشته باشند، «امن است».

نیروهای حوثی بامداد جمعه مسئولیت حمله دیگری به یک کشتی آمریکایی را برعهده گرفتند.

ارتش آمریکا ساعاتی قبل از آن گفته بود حوثی‌ها دو فروند موشک به سوی کشتی تجاری آمریکایی که با پرچم جزیره مارشال در دریای سرخ حرکت می‌کرد، شلیک کردند و این تعرض آسیب جانی در پی نداشت و کشتی راه دریایی خود را ادامه داد.

آمریکا به تازگی از کشف تسلیحات ساخت ایران در یک شناور که «در راه ارسال برای حوثی‌ها» بود، خبر داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که حکومت او مهم‎‌ترین متحد شورشی‌های یمن است، این هفته اقدامات این همپیمانان خود را مورد تمجید قرار داد.

شورشیان حوثی از چند هفته پس از آغاز جنگ گروه افراطی حماس و ارتش اسرائیل، در حمایت از حماس، حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و تنگه راهبردی باب‌المندب را آغاز کرده و آن را در سه ماه گذشته ادامه داده‌اند.

حماس که از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده، مورد حمایت ایران و سایر اعضای گروه موسوم به «محور مقاومت» در منطقه نیز هست.