سنتکام می‌گوید در حمله آمریکا ۳ موشک آماده پرتاب حوثی‌ها منهدم شد

عملیات هوایی بریتانیا در حمله به مواضع شبه نظامیان حوثی در یمن در هفته گذشته.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه جمعه ۲۸ دی‌ماه اعلام کرد که سه موشک آماده پرتاب را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها مورد حمایت ایران در یمن هدف قرار داده و آنها را منهدم کرده است.

بنابر اعلام سنتکام، این حمله ساعت ۱۸:۴۵ جمعه به وقت صنعا انجام شد و طی آن سه موشک ضد کشتی حوثی‌ها که به سمت جنوب دریای سرخ آماده پرتاب بودند هدف قرار گرفتند.

سنتکام با تاکید بر تداوم تلاش‌های خود برای محافظت از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و جلوگیری از حمله به کشتی‌های تجاری، اعلام کرده موشک‌هایی که هدف قرار گرفتند به عنوان «تهدید قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه» شناسایی شده بودند.

شبه‌نظامیان حوثی که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند به تازگی بار دیگر از سوی وزارت خارجه آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفتند.

ساعاتی پیش از بیانیه سنتکام، یک مقام کاخ سفید از انجام حملات جدید علیه مواضع حوثی‌ها خبر داده بود.

بیشتر در این باره: «سه حمله موفق» آمریکا به مواضعی در یمن؛ سخنگوی حوثی‌ها: از ایران دستور نمی‌گیریم

به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیروهای آمریکایی شامگاه پنجشنبه «سه حمله موفق» علیه دو هدف در یمن انجام دادند.

آقای کربی با تاکید بر اینکه حملات جنبه «دفاع از خود» داشت در عین حال گفت: این حمله‌ها به امن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های نظامی و کشتی‌های تجاری کمک می‌کند.

به نوشته رویترز، این چهارمین اقدام پیشگیرانه ارتش آمریکا در یک هفته علیه پرتابگرهای موشک‌های حوثی بود که برای تهاجم به کشتی‌ها در دریای سرخ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از اواخر مهرماه آغاز شد و آمریکا به همراه متحدانش در ده روز اخیر حملاتی علیه این شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام داده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه با بیان اینکه حملات علیه حوثی‌ها تاکنون آنها را از اقدامات‌شان به طور کامل بازنداشته است گفت به دستور او، حملات آمریکا ادامه خواهد یافت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت حملات آمریکا تاثیر خوبی در تضعیف توان تهاجم موشکی حوثی‌ها داشته و واشینگتن به اقدامات مورد نیاز ادامه خواهد داد.

در همین حال یک مقام حوثی‌های یمن روز جمعه با بیان اینکه این گروه به امارات متحده عربی و عربستان سعودی حمله نمی‌کند مدعی شد که حوثی‌ها از ایران دستور نمی‌گیرند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها و رئیس مذاکره‌کنندگان این گروه در گفت‌وگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن، روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت: «هدف ما فقط اعمال فشار بر اسرائیل، و نه هیچ کشور دیگری است».

حدود ۱۲ درصد از تجارت بین‌المللی از طریق دریای سرخ انجام می‌گیرد و حملات حوثی‌ها در سه ماه اخیر باعث توقف فعالیت شماری از شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل دریایی در آب‌های منطقه شده است.

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که حملات خود را در همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه انجام می‌دهند و به این حملات تا زمانی که اسرائیل آتش‌بس را نپذیرد ادامه خواهند داد.

شبه‌نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۴ با تصرف صنعا، پایتخت یمن، کنترل بخش گسترده‌ای از خاک این کشور را در دست گرفته‌اند.

مقام‌های غربی با ارائه مستندات و شواهد متعدد اعلام کرده‌اند که این گروه شبه‌نظامی از پشتیبانی آموزشی، مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی برخوردار است.